Vraag 24

Vraag 24

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:41 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 19 mei 2019, 13:02 uur

Wat een nietszeggende vraag is dit, althans in combinatie met de goed te keuren antwoorden.

Je wil een duur molecuul vervangen door iets goedkopers dat hetzelfde ruikt. De hele opgave lang is het woord "energieniveau" met enige regelmaat gevallen. Ook al heb je geen idee, je kunt dan tenminste gokken dat bij dezelfde geur dezelfde energieniveaus horen. En suf genoeg rekent het cv die gok dan goed, ook al gaat het natuurlijk om de verschillen tussen de energieniveaus, niet om de niveaus zelf. En in het voorbeeld dat gegeven wordt, waarbij een elektron inelastisch tunnelt van 3,00 eV naar 2,88 eV, hoef je volgens mij niet eens alle overgangen hetzelfde te hebben, maar is het alleen maar nodig dat een stof ook een overgang van 0,12 eV heeft (waarbij de lagere toestand normaal gezien wel bezet is) om hetzelfde te ruiken als het oorspronkelijke geurmolecuul.

Ik had het wel een redelijke vraag gevonden als alleen "de juiste overgangen tussen energieniveaus" goedgerekend werd.

Door: Hutjens | Datum: Zondag 19 mei 2019, 19:33 uur

Wat vinden jullie van het volgende antwoord: de energieniveaus moeten tot elkaar in dezelfde verhouding staan als de verhouding van de frequenties van de moleculen? 

Er wordt hier dus de afleiding uit 23 gebruikt. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 19 mei 2019, 20:30 uur (Bewerkt op: 19-05-2019 20:34)

@Hutjens: ik snap niet wat hier bedoeld wordt. Stel je hebt geurmolecuul A met freuqentie fA en je wilt dit vervangen door molecuul B met frequentie fB. Zegt de leerling hier dan dat EA : EB gelijk moet zijn aan fA : fB? Dat is toch altijd het geval als je beide moleculen als harmonische oscillator beschouwt? En als fA ≠ fB ruiken de moleculen toch per definitie verschillend? De energie van het geurmolecuul maakt immers een stap met ∆n = 1, zo staat in de tekst.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 12:22 uur

@hutjens

ik zou dat niet goedrekenen. Te veel meedenkwerk voor een 1 punts vraag met een gesloten antwoord en een duidelijk antwoordmodel.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 16:40 uur

Als leerlingen zeggen: "die moeten dezelfde frequenties hebben als in het oorspronkelijke molecuul", is dit dan voldoende? Dezelfde frequentie betekent immers dezelfde energieniveaus volgens de gegeven formule op blz 14. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 16:49 uur

Ik zou dat goedkeuren.

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 25 mei 2019, 09:02 uur

ik zou dat ook goedkeuren