Vraag 26

Vraag 26

Door: Ronald Korporaal | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:42 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 19 mei 2019, 15:56 uur

* Een leerling werkt bij zowel vraag 25 als vraag 26 met een spanning van 240 V (misschien een tijd in UK gewoond?) en loopt daardoor twee keer een punt mis. Dat vind ik altijd zo jammer... Ik zou blij zijn met een opmerking "Als in vraag 25 een verkeerde waarde voor U is gebruikt en deze zelfde waarde is hier weer gebruikt: niet aanrekenen".

* Wordt de leerling geacht te weten dat de nuldraad op aarde zit, zodat ook de persoon die de wasdroger aanraakt een spanning van 230 V te verduren krijgt? In de syllabus komt het woord "nuldraad" niet voor. Valt deze kennis onder de context "lichtbronnen en apparaten in huis"? Overigens komt er bij een grote stroomsterkte zoals in deze vraag een beetje spanning over de fase- en de nuldraad te staan, maar dat wordt hier blijkbaar verwaarloosd (en valt ook binnen de significantie).

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 24 mei 2019, 12:31 uur

formeel moet je het fout rekenen. Zo onbeduidend dat ik als 2e corrector er weinig problemen mee zou hebben als je dat aangaf op het werk.

 

De aardlekschakelaar staat in de syllabus. De werking daarvan kun je alleen uitleggen als je inzicht hebt in het gebruik van een 0 draad. Ik denk dus dat leerlingen dat zouden moeten kunnen weten.