Vraag 04

Vraag 04

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:31 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Marjan den Boer | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 20:40 uur

In mijn coach-6 krijg ik dit programma (nog) niet aan de praat. De kogel gaat vrolijk de ruimte in. Maar goed, de vraag is wel te beantwoorden. Behalve als je wat beter kijkt. Want Fwx is wel altijd netjes tegen de bewegingsrichting in, maar Fwy niet. Als de kogel weer naar beneden komt, dan blijft Fwy naar beneden gericht. Fwy duwt de kogel naar beneden! Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat dit model niet verder door moest lopen dan tot het hoogste punt, dus tot de snelheid negatief wordt. Misschien te technisch gedacht? 

Door: Gerrit de Vries | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 20:58 uur

Goed opgemerkt
Vraag me daarom af of voor Fzw het min-teken van essentieel belang is.
Vlgs mij zonder ook goed te rekenen..

Door: Marjan den Boer | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 21:03 uur

O, ik praat voor mijn beurt, hij klopt wel. Reactie graag verwijderen.

Door: Marjan den Boer | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 21:16 uur

Door dat Fwy berekend wordt  als Fw(vy/v) wordt Fwy negatief als vy negatief wordt. Dus in Fwy = -Fz-Fwy wordt feitelijk Fwy bij de (negatieve) Fz-waarde opgeteld. Maar die min voor Fz moet er wel staan. Hij staat niet bij g, de valversnelling, en ook niet bij Fz=m.g, maar hij is wel naar beneden gericht. De enige plaats waar die kan staan is dus in de Fwy-formule.

Door: Paul Stoop | Datum: Dinsdag 18 juni 2019, 23:55 uur

@Marjan: Je kunt je eigen reacties editen met het potlood-icoontje.

Door: Paul Stoop | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 00:01 uur

Wat mij opvalt is dat voor het stopcriterium "y =  0" kennelijk goedgekeurd wordt (werkt niet).

En dat je geen eenheid voor A hoeft te geven. In eenheden van pi krijg je dan bijv. A = 0,01   ;-)

Door: van Garderen | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 15:55 uur

sterker nog, kennelijk is zeggen dat hij moet stoppen als hij de grond raakt voldoende