Vraag 20

Vraag 20

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:33 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Dorsman | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 21:18 uur

Het 2e bolletje, inzicht voor de helling van de lijn is helemaal niet nodig. Je kan gewoon een punt aflezen, zie 3e bolletje. Of heeft iemand die de lijn trekt automatisch bolletje 2 ook?

Door: Jean-Pierre de Bont | Datum: Vrijdag 21 juni 2019, 18:43 uur

IK heb dezelfde vraag eigenlijk. Geef je de 2e bol wel of niet, als een punt wordt afgelezen??

 

Door: Koole | Datum: Vrijdag 21 juni 2019, 19:41 uur

Voor een antwoord zonder gebruik van een lijn langs de meetpunten kan ik op grond van het correctievoorschrift (CV) helaas weinig of geen scorepunten geven. De vraag luidt "Bepaal ... zo nauwkeurig mogelijk ...". Met een bepaling aan de hand van slechts één afgelezen meetpunt is niet voldaan aan de opdracht. Het voorbeeld van een antwoord gaat van a tot z over het gebruik van een lijn; de bollen 1 t/m 3 eveneens. Men kan stellen dat een antwoord aan de hand van slechts één meetpunt de zaak te veel vereenvoudigt, zodat ook bol 4 niet wordt toegekend. Zo'n strenge opvatting knelt wel als een leerling met slechts één meetpunt (afgerond) 0,12 nm vindt of althans binnen de marge blijft. Voor een zo nauwkeurig mogelijke bepaling is de marge van 1/6 erg ruim. "Zo nauwkeurig mogelijk" vraagt eigenlijk om de kleinste-kwadratenmethode, maar dat voert buiten het examenprogramma. Staat er in de syllabus over deze situatie meer dan "grafieken tekenen bij een meetserie" (specificatie 2 van subdomein A12)? Dat is wel erg vaag als basis voor een strenge score van 0p.

Hoe is het toekennen van 1 of meer punten voor een antwoord zonder gebruik van een grafieklijn te rechtvaardigen?

Een opmerking in het CV zou welkom zijn, bij voorbeeld "Een antwoord aan de hand van slechts één afgelezen meetpunt: maximaal 2 scorepunten".

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 22 juni 2019, 16:41 uur

Als een leerling een lijn tekent en een punt van die lijn afleest en daarmee goed doorrekent, krijgt de leerling volgens mij 4p. Het 2e scorepunt is dan impliciet ook gescoord. 

Als een leerling een lijn tekent en een punt buiten de lijn afleest, verliest de leerling volgens de opmerking het 3e scorepunt. Dan kan de leerling volgens mij nog maximaal 3p scoren, anders had er wel gestaan: "het tweede én derde scorepunt niet toekennen". . 

Als een leerling met datzelfde punt gaat rekenen, maar er is geen lijn getekend, dan zou het in één keer naar 0 punten zakken? LIjkt me niet in de geest van het correctievoorschrift. Je zou kunnen stellen dat de eerste drie scorepunten weliswaar niet gescoord zijn, maar het niet een onzinnige methode is en het ook niet significant vereenvoudigd is, dus het laatste scorepunt kan zeker gescoord worden. Blijf ik nog zitten met de vraag hoe ik een 2e punt kan rechtvaardigen (dat volgens mij wel in de geest van het c.v. is).  

Door: Boer | Datum: Zondag 23 juni 2019, 09:24 uur

Beste Dankers: ik ben benieuwd hoeveel punten je nu uiteindelijk gegeven hebt. Ik zit bij 2e correctie ook met leerling die alleen punt heeft gebruikt en dan antwoord binnen de marge: 1 punt?

 

Door: van Norel | Datum: Zondag 23 juni 2019, 12:09 uur

Misschien een klacht over indienen bij examenloket?