Vraag 21

Vraag 21

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:33 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Paul Stoop | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 00:54 uur

Er staat 'dit verval' en niet 'het verval volgens manier 1'. Ik denk dat je het daarom ook goed moet rekenen als er maar één gamma in de vervalvergelijking staat.

Door: Frans Lapoutre | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 11:20 uur

Zijn die twee gamma-fotonen wel noodzakelijk? Het cobalt-60 vervalt onder uitzending van een betadeeltje tot een aangeslagen toestand van Nikkel-60. Dit Nikkel zal vervolgens (na enige tijd) vervallen naar een andere aangeslagentoestand en daarna vervallen naar de grondtoestand. Dus volgens mij is in het correctie model "inzicht in het vrijkomen van twee gamma-fotonen" niet juist.

Door: Hutjens | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 11:30 uur

Ik vind het niet duidelijk dat er twee gamma fotonen in de vergelijking horen te staan. Dat er eentje bij moet blijkt uit de tekst maar manier 1 staat enkel bij het B- verval en niet bij alle drie de stappen. 

Door: Franken - de Zoete | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 11:40 uur

@Paul Stoop,

het woord 'dit' in de vraag verwiijst naar de zin er direct boven: 'de meeste deeltjes vervallen volgens manier 1'. De vraag laat dus duidelijk zien dat het gaan om manier 1 en beide gammafotonen zijn noodzakelijk

Door: Liliane Bouma-Ploumen | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 12:34 uur

Mee eens dat 2 fotonen niet geëist kan worden. Wel blijkt uit de tekst boven 24 dat ze in paren komen, dus slimme leerlingen kunnen daaruit concluderen dat ze de reactievergelijking moeten aanpassen. Het is uit het verhaal helemaal niet duidelijk dat het tweede foton instantaan vrijkomt. Ik heb mijn leerlingen juist gezegd dat ze er niet van uit moeten gaan dat 2 gebeurtenissen met een kans precies tegelijk gebeuren. In allerlei opgaven moet je dan een nieuwe reactievergelijking opstellen. 

Door: Koole | Datum: Vrijdag 21 juni 2019, 20:01 uur

Gammafotonen: eens met Lapoutre. Bij manier 1 wordt γ1 en γ2 niet uitgezonden door het kobalt maar door een nikkelkern in een aangeslagen toestand. Waarom worden de fotonen dan toch toegerekend aan het verval van kobalt? Vergelijk het verval Mo-99 -> Tc-99m -> Tc-99. Het gammafoton dat wordt uitgezonden door het Tc-99m rekenen we toch ook niet toe aan het verval van Mo-99? Van leerlingen kunnen we geen inzicht in de isomere toestand van Tc-99m verwachten; daarom is het verval van Co-60 via Tc-99m tot Tc-99 wel vergelijkbaar met het verval van Co-60. Toch moet een leerling voor de volle 3p (of bol 2) volgens het correctievoorschrift wel beide gammafotonen noteren.

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 22 juni 2019, 16:51 uur

Hoewel natuurkundig niet zuiver staat in de opgave letterlijk dat Cobalt-60 vervalt onder uitzending van β- en γ-straling. Dus dat de gammafotonen bij de vervalvergelijking verwacht worden, lijkt mij niet zo'n vreemde eis in het c.v. 

Als een leerling het verval in stapjes opschrijft, dus eerst het β-verval met Ni-60 als product, dan (na weer een pijl) het eerste gammafoton toegevoegd en dan (na nog een pijl) het tweede gammafoton toegevoegd, lijkt me dat overigens wel een beter antwoord dan de versie in het c.v. en ook volledig overeenkomstig met de weergave in figuur 2.