Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:41 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 07:53 uur

Vinden jullie dit genoeg?

"Nee, deze is niet nodig voor de berekening van het massapercentage van stikstof (N)"

of

"Nee, want je kijkt naar het massapercentage stikstof en daar heeft kaliloog geen invloed op"

Ik ervaar in gesprek met collega's dat ik met dit soort vragen vaak erg (te?) streng ben.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 11:28 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 11:38)

Beide antwoorden raken (aan) de kern (en zijn kort en kernachtig) dus zeker gezien het feit dat het maar een 1 punts vraag is zou ik beide goed rekenen.

Een vraag als dit is in deze context alleen zeer zeer moeilijk na te kijken. Je krijgt allerlei uitwaaiingen, ook omdat het een 4 staps titratie is. Ik ben erg bang dat ik, met alle beste wil van de wereld, deze vraag bij een flink aantal leerlingen niet consequent zal kunnen gaan beoordelen, dwz dat ik elke keer dat ik de (zeer uitwaaierende) antwoorden opnieuw doorlees, tot een andere beoordeling zal komen. 

Door: Wilke | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:51 uur

Ik vind deze antwoorden niet goed genoeg omdat de uitleg slechts een herhaling van de stelling "nee" is. Deze vraag beoogt niet alleen kennis over het begrip overmaat te testen maar ook inzicht in het proces.

Ik heb veel leerlingen die stellen "het maakt niet uit want als de NH4+ op is stoopt de reactie toch wel". dit heb ik goed gerekend.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 15:07 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 15:07)

@ Wilke: ja zo denk ik er dus ook precies over! Maar zoals gezegd ik krijg vaak terug dat ik hiermee te streng ben (wanneer ik bij dit soort antwoorden als 2de corrector punten wil aftrekken) dus dacht ik toch even navragen of ik inderdaad niet te streng ben. Gezien de reactie van collega Schaareman is 'het veld' van mening verdeeld!

Door: van Dongen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 16:04 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 16:05)

Als een leerling gokt dat het nee is en vervolgens dat het geen verdere reacties stoort, heeft een leerling een goed antwoord zonder dat hij weet waar het om gaat. Volgens mij gaat het om het feit dat ammoniak gas is en op deze manier van de overmaat kaliloog gescheiden wordt, maar eigenlijk wordt dat hier niet expliciet als antwoord verwacht. Ik zou zelf wel van een leerling verwachten dat hij ziet dat ammoniak van kaliloog gescheiden wordt en dit ook vermeldt. CV wat mij betreft te summier maar wel fijn voor de leerling die toevallig goed gokt.

Door: Maaike Erends-Jansen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:07 uur

@ Wilke

Ik heb het fout gerekend wanneer een leerling zegt dat de reactie toch wel stopt. De overmaat hydroxide-ionen zou namelijk in de titratie kunnen reageren. Kennis van het proces is in het antwoord van de leerling niet duidelijk geworden. Ik heb zelf deze vraag dan wel streng beoordeeld.

Daarbij kijk ik extra streng (misschien té streng?) naar het woordje 'alleen' in het voorbeeld van het 3e antwoord. Het moet duidelijk zijn dat de hydroxide-ionen geen invloed hebben op de titratie.

Wat vinden jullie van dit antwoord, deze krijg ik in meerdere varianten: Met de kaliloog reken je niet, dus hoet de kaliloog niet nauwkeurig berekend te worden (soms  aangevuld met alleen de 1:1 van NH4+ en NH3 wordt alleen gebruikt)

 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:56 uur

Dat laatste lijkt mij wel goed, dat is een andere manier om te herkennen dat het een indirecte ipv een terugtitratie is.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Maandag 13 mei 2019, 14:02 uur (Bewerkt op: 13-05-2019 14:03)

@Molenkamp-Gorter en @ Maaike: dat is volgens mij precies hetzelfde als wat mijn leerlingen antwoorden en ik vroeg....