Vraag 16 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Donderdag
9
mei
2019,
16:42 uur
hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Suzy Maljaars
|
Datum:
Vrijdag
10
mei
2019,
14:16 uur
Onderstaand mailtje heb ik zojuist naar het examenloket gestuurd. De inhoudelijke reactie van het examenloket zal ik eveneens in dit forum plaatsen bij deze vraag. In het correctievoorschrift wordt gerekend met de factor 6,38. Deze factor geeft de omrekening van massapercentage stikstof in een stof naar massapercentage eiwit in dezelfde stof. Omrekenen met de factor 6,38 bij volumes melk lijkt mij niet mogen zonder dat de dichtheid van melk erbij betrokken wordt. De dichtheid van melk is gegeven in Binas tabel 11 (1,02 - 1,04 g/mL). Mij lijkt dat in de vraag of in het correctievoorschrift (een opmerking over) de dichtheid meegenomen had moeten worden.
|
||
Door: Manon van der Waal
|
Datum:
Vrijdag
10
mei
2019,
15:56 uur
Met dichtheid van melk meegenomen kom je op exact hetzelfde antwoord. Blijkbaar hadden de leerlingen gelijk moeten zien dat dit uit de vergelijking valt. Daar gaat het CV in elk geval van uit. Ik heb deze zelf via dichtheid berekend, vandaar dat ik hier zeker over ben. |
||
|
Datum:
Vrijdag
10
mei
2019,
16:17 uur
Manon, ik heb het ook uitgerekend, maar volgens mij valt de dichtheid niet weg. In plaats van 7500 - 5000 = 2500 liter melk kom ik met een dichtheid van 1,02 g/mL uit op 7500x1,02 - 5000x1,02 = 2550 kg melk. (Even niet in machten van 10 weergegeven). Wellicht zie ik iets over het hoofd?
|
||
Door: Manon van der Waal
|
Datum:
Vrijdag
10
mei
2019,
20:42 uur
@Suzy Maljaars Tussenstappen: |
||
|
Datum:
Zaterdag
11
mei
2019,
09:39 uur
Manon, dank! :-) Ik kwam vannacht tot dezelfde conclusie... Mijn denkfout zat in het massa% N in eiwit, dit kan gewoon omgerekend worden naar de massa N als de massa van het eiwit bekend is (3,3 gram). Dank voor je opheldering! |