Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:42 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 21:04 uur

Het GGN-molecuul bindt alleen aan NH2-groepen (alinea boven figuur 1 van het examen). Dat betekent dat GGN-moleculen geen H-bruggen maken met de N-H groep van de peptidebinding.

Ik mag hier dus ook geen punt (1e bolletje) voor toekennen!  Klopt dat?

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Vrijdag 10 mei 2019, 21:11 uur

juist. In de tekst boven opgave (laatste zin) staat: "De GGN's binden niet aan de aanwezige peptidegroepen in eiwitten."

 

Door: Ballijns | Datum: Zondag 12 mei 2019, 11:08 uur

Een eiwit heeft ook een eindstandige NH2 groep. Wanneer een leerling alleen de eindstandige NH2 groep gebruikt in de uitleg, dan is dat toch ook juist?

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 14:07 uur

@ Ballijns: dat lijkt mij verdedigbaar.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 15:06 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 15:25)

Eerste bolletje had m.i. ook anders geformuleerd moeten worden. Wie weet (zeer waarschijnlijk zelfs) zijn grote hoeveelheden NH2 niet eens ruimtelijk beschikbaar. Dus de essentie van de vraag is dat een melamine deeltje een hoge NH2 groep dichtheid heeft (waardoor de GGN's dicht op elkaar zitten) en eiwitten een veel lagere NH2 dichtheid. Als een leerling daar voldoende op ingaat, dan hoeft het specifiek noemen van de RESTgroep waarin NH2 zit niet meer. 

M.i. is dus een antwoord als "eiwitten bevatten ook NH2 groepen (let wel, NH2 wel expliciet noemen, ook niet over NH groepen beginnen, dat is fout) maar die zitten verder uit elkaar dus is de afstand tussen de GGN deeltjes te groot (voor kleuring)" geheel goed.

Door: Maaike Erends-Jansen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 17:27 uur

Een leerling met een onzin uitleg die er wel op uitkomt dat de GGN's ver uit elkaar liggen krijgt 1 punt toch?

Onzin bijvoorbeeld: GGN gaat waterstoffen aan met OH-groepen in het eiwit die ver uit elkaar zitten of dat eiwitten apolair zijn en daardoor de GGN's in oplossing verder uit elkaar gaan zitten

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zondag 12 mei 2019, 18:00 uur

Ja, dat doe ik wel.

Door: Muller | Datum: Woensdag 15 mei 2019, 13:24 uur

@ Maaike

Waarbij ik een H-brug met een OH-groep nog wel verdedigbaar vind. Ook al wordt de binding met een NH2 groep sterker genoemd, de andere moet er ook kunnen.