Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 mei 2019, 16:45 uur

hier uw vragen, opmerkingen over deze vraag.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zondag 12 mei 2019, 18:21 uur (Bewerkt op: 12-05-2019 18:31)

Ik had hier al wel wat reacties verwacht... of misschien hebben veel leerlingen deze vraag overgeslagen.

De vraag blinkt uit in onduidelijkheid. Op z'n minst had ik hier iets van een toevoeging over een chemische analysemethode gewenst. Nu gaan we de meest fantastische oplossingen (pun not intended) krijgen waar we maar mee aan moeten kijken. Er wordt NIET naar een "techniek" gevraagd. Lijkt me een geval "oh jee we moeten er nog een eigen onderzoekje in proppen en we zijn bijna klaar" (Ja hier schemert wat frustratie door over deze vraag...)

 ZOals; De luchtdichtheid wordt op verschillende momenten gemeten .... ja, zou best kunnen. De dichtheid van lucht verandert inderdaad door toevoeging van ammoniak. Is niet echt een heel betrouwbare methode maar naar de betrouwbaarheid wordt niet gevraagd.

Ook leuk; de ammoniak zit in een afgesloten ruimte met lucht, we weten hoeveel lucht er in de ruimte gaat em ze meten hoeveel lucht + ammoniak er uit de ruimte gaat dus het verschil in de uitstroom en instroom geeft de hoeveelheid ammoniak. Ik reken m goed.

Door: Maaike Erends-Jansen | Datum: Zondag 12 mei 2019, 20:01 uur

Door tijdgebrek hebben de leerlingen aan deze vraag niet of nauwelijks tijd besteed. Wanneer de vraag gemaakt is dan is het (bij mij) redelijk goed te beoordelen, want het is door tijdgebrek staat er nauwelijks een goede methode tussen (helaas), of zijn ze zo beknopt omschreven dat het maximaal 1 punt waard is.

Enige methodes waar ik over twijfelde waren inderdaad de dichtheid met en zonder ammoniak meten of de volumetoename van de luchtstroom meten.
Ik vind ze ook onbetrouwbaar, maar ze zouden in theorie (voor de leerlingen) wel kunnen werken. Ik zou ze wel goed willen rekenen.

Door: Smitsman | Datum: Maandag 13 mei 2019, 14:36 uur (Bewerkt op: 13-05-2019 14:59)

Ook redelijk wat leerlingen die een sensor gebruiken waarmee je de concentratie ammoniak kan meten en aflezen.

Deze sensoren zijn er, 4,95 voor de liefhebber, aan te sluiten op een arduino en voila meten maar.

Ik heb het goed gerekend voor 2 punten..., of ben ik te soepel?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Maandag 13 mei 2019, 15:05 uur

Luchtdruk meten werkt niet goed, er verdwijnt namelijk ook O2. De verhouding staat niet vast, want als er weinig NH3 is, gaat H+ zonder NH3 door het membraan. Als je de drukverandering ook relateert aan de doorgelaten lading kan het weer wél. Maar dat antwoord heb ik nog niet gezien.

Door: Kooijman | Datum: Maandag 13 mei 2019, 22:04 uur

@Smitsman

Aangezien uit CV blijkt dat een referentie niet eens nodig is (wat mij eigenlijk noodzakelijk leek voor punt 2 in dit geval, enfin) en blijkbaar een GC voldoende "sensor" is an sich is lijkt dit me prima.

Door: Muller | Datum: Vrijdag 17 mei 2019, 13:29 uur

Antwoord: "Met gaschromatografie"

0 of 1 punt?

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zondag 19 mei 2019, 20:59 uur

1pt: eerste deelscore: juiste techniek genoemd