Vraag 12

Vraag 12

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:19 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 14:04 uur

Heeft iemand anders dit ook?

In de opdracht staat: Noteer je antwoord alsvolgt: (en dan de verhouding). Er staat ook 'bereken', maar er staat ook "noteer je antwoord alsvolgt". Ik heb een herkanser met een vorm van autisme, en zij heeft keurig alleen de correcte molverhouding weergegeven en niet de berekening. Daarmee heeft ze keurig voldaan aan de opdracht, maar volgens het correctievoorschrift moet de berekening uitgeschreven zijn. Helemaal vooraan op het examen staat "als bij een vraag een verklaring, uitleg, berekening of afleiding gevraagd wordt, worden aan het antwoord meestal geen punten toegekend als deze verklaring, uitleg, berekening of afleiding ontbreekt."  

Meestal..... Maar hier staat expliciet bij "noteer je antwoord alsvolgt".  Hoeveel punten mag ik geven?

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 19:56 uur

Ik zou zeggen, deze leerling heeft antwoord gegeven op de vraag. Er staat namelijk niet dat je door middel van een berekenign moet laten zien dat de molverhouding zo is. 

Ook staat voor op het examen dat er meestal geen punten worden toegekend. Maar als het antwoord helemaal goed is, zou ik toch de volle punten geven!

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 20 juni 2019, 12:08 uur

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Al is het maar omdat deze methode van vragen stellen al enkele jaren gangbaar is en de leerling had moeten weten dat er ook een berekening bij had gemoeten.

Er staat niet: "En laat je antwoord enkel de volgende vorm hebben....".

Mogelijk hadden ze beter voor "eindantwoord" in plaats van antwoord kunnen gaan, dat voorkomt een beetje dit soort situaties.

Maar er staat toch echt..." Bereken.." en dat moet dan ook gedaan worden. Maar gezien de discussie, zou ik er 1 punt vanaf trekken (gevolgfout/iedere fout maar 1 keer aanrekenen) en het examenloket vragen hoe deze vraag nagekeken dient te worden. Let daarbij op...geef nooit het voorbeeld van een leerling, want dan krijg je steevast hetzelfde copy-paste-antwoord terug.

Wouter