Vraag 19

Vraag 19

Door: Ronald Korporaal | Datum: Donderdag 13 juni 2019, 06:19 uur

Noteer hier uw vragen of commentaar bij deze vraag.

Antwoord:

Door: Belgraver | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 10:23 uur

Twee interpretatie varianten gevonden in slechts 3 toetsen... gelukkig zat deze vraag niet in tijdvak 1.

Wat te doen als stof B genoemd wordt uit R2 naar S3; vervolgens wordt een extra pijl uit S3 getekend met stof B (niet gerecycled). Ik denk dat ik het maar fout reken; "furfural wordt volledig omgezer tot stof A".

NaCl-oplossing invoer in S1 ipv R1. Lijkt mij goed; beschrijving stelt dat de oplossing na de reactie wordt toegevoegd. Dan is het voor een lln logisch dat de stof ná R1 wordt toegevoegd. Invoer bij S1 is vroeg genoeg want daar vindt pas de scheiding plaats.

Door: Maas | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 11:59 uur

op je tweede vraag: invoer NaCl bij blok S2 leek mij ook logischer omdat NaCl onderdeel is van scheidingsmethode. en de tekst in opgave geeft geen eenduidige beschrijving van het wanneer... 

Door: Maas | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 12:00 uur

kon je eerste vraag niet meer zien. maar inderdaad fout rekenen. je geeft zelf al aan waarom :-)

Door: Maas | Datum: Woensdag 19 juni 2019, 13:44 uur

antwoord van CvTE:

In het correctievoorschrift staat "Een voorbeeld van een juist antwoord is". Er zijn derhalve ook andere juiste antwoorden te bedenken. Uiteraard moeten dit vakinhoudelijk juiste antwoorden op de vraag zijn. Het is aan u en de tweede corrector om vanuit uw professionaliteit te beoordelen of antwoorden die door kandidaten gegeven worden, vallen onder de strekking van het correctievoorschrift. U handelt dan niet naar de letter van het correctievoorschrift maar wel in de geest ervan.
 

dit op ingezonden opmerking van mij: instroom NaCl in S2 zou m.i. ook goed gerekend moeten worden. tekst op blz 7 van examen geeft daar nl. geen duidelijkheid over.

"na afloop van reacties wordt NaCl toegevoegd aan het reactiemengsel. hierdoor...….gescheiden van de waterlaag". Deze tekst geeft aan dat toevoegen van NaCl gedaan wordt als onderdeel van de scheidingsprocedure en niet als onderdeel van de reactie! 

dit heeft invloed op bolletje 1 van corr model