Column Meester Kees #1

Kees Laan, docent PIE op het Montessori College Oost in Amsterdam

“Ik ben Meester Kees”, zo begin ik als PIE-docent in leerjaar 3 en 4 altijd met mijn introductiegesprek als ik leerlingen van leerjaar 2 op bezoek krijg tijdens de lessen Periodieke Profiel Oriëntatie (vroeger PSO). Om meteen te werken aan een persoonlijke band vertel ik altijd een stukje van mijn jeugd, eigenlijk meer mijn schoolcarrière. Uitblinken deed ik niet en huiswerk maken al helemaal niet. “Dat wordt dus LTS” werd er vermeld in wat toen nog de 6e klas was. Zonder echte problemen leerjaar 1 en 2 afgerond, wel met magere cijfers, Nederlands een 4 … Ja, dat risico loop je als je opgevoed wordt met een dialect. Toen stond er ineens een leraar voor mijn neus, ene mijnheer Donders. De schooldecaan. We kregen hem later ook voor natuurkunde en als hij boos was deed hij zijn naam eer aan. “Wat vind je van metaal bewerken?” Dat vond ik niks want al mijn vrienden deden dat al.  “Ah, dan is installatietechniek voor jou heel geschikt!” (Lees: er was toen ook al een te kort aan installatiemannen, sorry vrouwen.)

Terugkoppeling

Terugkoppeling 2018 • nummer 3 • bladzijde 28

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!