Steeds meer scholen, leerlingen en docenten willen samenwerkingen zoeken met de buitenwereld. Toch is het nog niet heel gebruikelijk, want veel docenten weten niet hoe ze moeten beginnen. Hoe doe je dat, “iets met bedrijven”?
Martha Hoebens zag dat veel scholen en docenten meer naar buiten willen treden, maar niet weten hoe ze dat aan moeten pakken. In juni verschijnt haar boek Bedrijf in de Klas. Hierin geeft ze praktische tips en voorbeelden om bedrijven te contacteren en bij je lessen te betrekken.
Ik ben zelf docent scheikunde geweest. Tijdens mijn opleidingen heb ik nooit iets van het bedrijfsleven gezien. In het lesboek stond een hoofdstuk over bedrijven in de chemie. Ik besefte dat ik er geen kon noemen. Ik ging ernaar zoeken en ik snapte niet wat ze deden. Ik kon bijvoorbeeld vacatures die ze uitschreven niet begrijpen. Hierna ben ik bij een subsidieadviesbureau gaan werken, en toen kwam ik bij veel bedrijven over de vloer. Chemie bleek ineens een rol te spelen bij allerlei leuke bedrijven. Ik kwam bij Heinz, waar ze hagelslag maken die niet wit uitslaat in de warmte. En bij een bedrijf waar ze gekleurd duurzaam asfalt maken, en bij Hak, waar ze klikdeksels ontwikkelden. Nu zou ik zoveel leuke voorbeelden weten dat je als leerling wel heel sterk in je schoenen moet staan om geen scheikunde te gaan studeren.
In de Terugkoppeling over Hout (red: lente-editie 2015) werd geschreven: moeten leerlingen nog leren zagen? Gebeurt dat nog in het echt? Als docent wil je je vakgebied promoten. Als docent natuurkunde kan dat ook door leerlingen enthousiast te maken voor architectuur of werktuigbouw. Dan moet je wel weten wat daar speelt. Daarnaast wordt het steeds meer gevraagd door de leerlingen zelf. Ze willen weten waarom ze dingen moeten leren. Leerlingen zijn veel geïnteresseerder als je voor de klas staat met echte verhalen over wat er nu gebeurt.
Veel docenten hebben een afstand tot het bedrijfsleven. Ze weten niet hoe ze moeten beginnen en krijgen er meestal ook geen tijd voor. Momenteel geef ik al de cursus Bedrijf in de Klas. Hierin help ik docenten de eerste stap te maken en laat ik ze zien hoe leuk het is. We gaan langs bij bedrijven en leren dingen die direct toepasbaar zijn in de les. In de cursus en in het boek geef ik hele praktische handreikingen: wat zeg je als je een bedrijf belt? Hoe bereid je de klas voor en hoe regel je de logistiek? Hoe maak je een planning en een begroting? Cursisten merken dat ze hierdoor ook een professionelere houding krijgen in hun eigen werk. Op hun school bekijken ze wat het oplevert en vragen ze uren voor wat ze doen. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat zijn dingen die je een keer gedaan moet hebben. Momenteel ben ik ook betrokken bij het invoeren van bedrijfsstages in lerarenopleidingen. Over vier jaar weten alle nieuwe leraren in de bètavakken dus iets van het bedrijfsleven.
Ik zie dat alle bedrijven meedoen, niemand zegt nee. Je moet je vraag aanpassen aan de persoon met wie je praat. Personeelsmanagers willen graag meer goede technici en met hen kun je het hebben over voordelen voor de arbeidsmarkt. De techneuten vinden het enorm leuk om te vertellen over wat ze doen. Vooral in het MKB, waar iedereen dicht op het product zit, is iedereen enorm enthousiast om met scholen samen te werken.
Luister eens naar BNR Radio. Hier hoor je prachtige verhalen van hele enthousiaste ondernemers. Dit is een hele leuke manier om meer te weten te komen over de problemen en ontwikkelingen die spelen in het bedrijfsleven.
Martha Hoebens studeerde chemie en was acht jaar lang docent. Nu geeft ze met haar eigen bedrijf onder andere de cursus Bedrijf in de Klas. Daarnaast is ze actief voor het Platform Bètatechniek voor het programma de STEM Teacher Academy.