Bedrijf in de klas

Martha Hoebens

Steeds meer scholen, leerlingen en docenten willen samenwerkingen zoeken met de buitenwereld. Toch is het nog niet heel gebruikelijk, want veel docenten weten niet hoe ze moeten beginnen. Hoe doe je dat, “iets met bedrijven”?

Vorige Volgende

Martha Hoebens zag dat veel scholen  en docenten meer naar buiten willen  treden, maar niet weten hoe ze dat aan  moeten pakken. In juni verschijnt haar  boek Bedrijf in de Klas. Hierin geeft  ze praktische tips en voorbeelden om  bedrijven te contacteren en bij je lessen  te betrekken. 

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik ben zelf docent scheikunde geweest.  Tijdens mijn opleidingen heb ik nooit  iets van het bedrijfsleven gezien. In  het lesboek stond een hoofdstuk over  bedrijven in de chemie. Ik besefte dat  ik er geen kon noemen. Ik ging ernaar  zoeken en ik snapte niet wat ze deden.  Ik kon bijvoorbeeld vacatures die ze  uitschreven niet begrijpen.  Hierna ben ik bij een subsidieadviesbureau  gaan werken, en toen kwam  ik bij veel bedrijven over de vloer.  Chemie bleek ineens een rol te spelen  bij allerlei leuke bedrijven. Ik kwam bij  Heinz, waar ze hagelslag maken die  niet wit uitslaat in de warmte. En bij  een bedrijf waar ze gekleurd duurzaam  asfalt maken, en bij Hak, waar ze  klikdeksels ontwikkelden. Nu zou ik  zoveel leuke voorbeelden weten dat  je als leerling wel heel sterk in je  schoenen moet staan om geen  scheikunde te gaan studeren. 

Waarom is het belangrijk dat  bedrijven in de klas komen? 

In de Terugkoppeling over Hout (red:  lente-editie 2015) werd geschreven:  moeten leerlingen nog leren zagen?  Gebeurt dat nog in het echt? Als docent  wil je je vakgebied promoten. Als  docent natuurkunde kan dat ook door  leerlingen enthousiast te maken voor  architectuur of werktuigbouw. Dan  moet je wel weten wat daar speelt. Daarnaast wordt het steeds meer gevraagd  door de leerlingen zelf. Ze willen weten waarom ze dingen moeten leren. Leerlingen zijn veel geïnteresseerder als je voor de klas staat met echte verhalen  over wat er nu gebeurt. 

Hoe pak je dat aan? 

Veel docenten hebben een afstand tot  het bedrijfsleven. Ze weten niet hoe ze  moeten beginnen en krijgen er meestal  ook geen tijd voor. Momenteel geef ik al  de cursus Bedrijf in de Klas. Hierin help  ik docenten de eerste stap te maken en  laat ik ze zien hoe leuk het is. We gaan  langs bij bedrijven en leren dingen die  direct toepasbaar zijn in de les.  In de cursus en in het boek geef ik hele  praktische handreikingen: wat zeg je als  je een bedrijf belt? Hoe bereid je de klas  voor en hoe regel je de logistiek? Hoe  maak je een planning en een begroting?  Cursisten merken dat ze hierdoor ook  een professionelere houding krijgen in  hun eigen werk. Op hun school bekijken  ze wat het oplevert en vragen ze uren  voor wat ze doen. Dat lijkt voor de hand  liggend, maar dat zijn dingen die je een  keer gedaan moet hebben.  Momenteel ben ik ook betrokken bij het  invoeren van bedrijfsstages in lerarenopleidingen.  Over vier jaar weten alle  nieuwe leraren in de bètavakken dus  iets van het bedrijfsleven. 

Waarom doen bedrijven mee? 

Ik zie dat alle bedrijven meedoen, niemand zegt nee. Je moet je vraag  aanpassen aan de persoon met wie je  praat. Personeelsmanagers willen graag  meer goede technici en met hen kun  je het hebben over voordelen voor de  arbeidsmarkt. De techneuten vinden  het enorm leuk om te vertellen over  wat ze doen. Vooral in het MKB, waar iedereen dicht op het product zit, is  iedereen enorm enthousiast om met  scholen samen te werken.

Wat wil je onze lezers meegeven?

Luister eens naar BNR Radio. Hier  hoor je prachtige verhalen van hele  enthousiaste ondernemers. Dit is een  hele leuke manier om meer te weten te  komen over de problemen en ontwikkelingen die spelen in het bedrijfsleven. 

OVER MARTHA HOEBENS 

Martha Hoebens studeerde chemie en was acht  jaar lang docent. Nu geeft ze met haar eigen  bedrijf onder andere de cursus Bedrijf in de Klas.  Daarnaast is ze actief voor het Platform Bètatechniek  voor het programma de STEM Teacher  Academy. 

nvon.tk/bedrijfindeklas 

nvon.tk/stemteacherac 

2016_q4_terugkoppeling_geld_bedrijf_in_de_klas.pdf
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2016 • nummer 4 • bladzijde 22