Ben jij op zoek naar een manier om je leerlingen bij natuurkunde op een effectieve manier met elkaar aan de slag te laten gaan? Op 18 en 19 november organiseren we weer een cursus over Modeldidactiek, docent-gestuurd ontdekkend leren voor de bètavakken. Daarmee bieden we collega’s een unieke kans om deze activerende didactiek te leren kennen én zich te verdiepen in wat modelleren bij ons vak inhoudt, gecombineerd met vakinhoudelijke verdieping op enkele onderwerpen. De cursus zal worden verzorgd door prof. dr. Mark Lattery, een ervaren workshopleider van de University of Oshkosh, Wisconsin (US), met als vakgebieden zowel deeltjesfysica als didactiek van natuurkunde. Hij is president van Modeling Teachers International.
De cursus wordt georganiseerd vanuit het project Modeldidactiek voor natuurkunde waarin in een PLG materiaal voor het Nederlandse onderwijs wordt ontwikkeld. Inmiddels staan op Wikiwijs ruim 60 lesactiviteiten gericht op havo en vwo, voornamelijk bovenbouw.
Opbouw cursus
Bij de cursus wordt twee keer de modelleercyclus doorlopen. Op de eerste dag doen we de verkenning van de aanpak, op de tweede dag gaan we dieper in op de manier waarop de docent het proces stuurt. Docenten gaan zelf aan de slag met de ‘leerlingen pet’ op en ervaren zo hoe het is om les te krijgen met Modeldidactiek. Aan het eind van de dag worden de activiteiten besproken vanuit de ‘docenten pet’.
Wat is Modeldidactiek?
Modeldidactiek (zie ook Wikiwijs) is een didactische methode voor docent-gestuurd ontdekkend leren voor de bètavakken, waarbij leerlingen samenwerkend komen tot conceptuele modellen o.a. met experimenten die zij zelf vormgeven. Deze aanpak leert hen heen-en-weer denken tussen verschijnselen en modellen/begrippen, weergegeven in verschillende representaties, zoals tabellen, grafieken, schetsen, schematische weergaven, formules, analogieën en fysieke modellen. De aanpak is gebaseerd op Modeling Instruction uit de US, waar er al vele jaren ervaring mee is. De American Modeling Teacher Association biedt, voor een kleine contributie, ook voor biologie en scheikunde materiaal.
Voor een diepgaand begrip van natuurkunde is inzicht in de concepten essentieel, en dit kan alleen worden bereikt door leerlingen aan het denken te zetten. Wetenschappers en wiskundigen leren door te doen: zij construeren en gebruiken conceptuele modellen van de verschijnselen en testen deze om de uitkomsten van experimenten te voorspellen. Dit construeren gebeurt in onderlinge discussie en via het bereiken van consensus. In lessen volgens Modeldidactiek werken leerlingen op dezelfde manier, waarbij zij hun begrip, vaktaal en vaardigheden ontwikkelen. Zij leren denken als wetenschapper / engineer / vakman en ontwikkelen zelfvertrouwen om zelfstandig bèta of technische problemen aan te pakken in een veelheid aan situaties.
Meer informatie over de didactiek en het project is te vinden op deze website, onder andere staan daar links naar diverse artikelen, o.a. uit de NVOX (Modeling Instruction, E. van den Berg; O. Slooten NVOX 2022 • nummer 8 • bladzijde 16-1)
Meer informatie of inschrijven?
Kijk dan op deze pagina.