De NVON is dé vakvereniging voor wie betrokken is bij het onderwijs in de natuurwetenschappen.
Eén van de doelstellingen van de NVON is bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs in de natuurwetenschappen in het Nederlandse taalgebied en de bevordering van kennisontwikkeling van de leden. De NVON is een vereniging van én voor alle docenten, toa’s en docenten-in-opleiding in de vakken scheikunde, natuurkunde, biologie, nlt, anw, wetenschapsoriëntatie, techniek en technologie. De leden delen vakinformatie, kennis en ervaring met elkaar: rechtstreeks uit de praktijk, vernieuwend, actueel en direct toepasbaar.
De boeken van de NVON-reeks dragen daaraan bij, er wordt aandacht besteed aan het op peil houden van actuele vakkennis en aan vakdidactiek. Het bijbehorend (les)materiaal is via de NVON-website te downloaden. Verspreiding van de boeken vindt plaats door verkoop in de NVON-webshop (https://www.nvonwebshop.nl), bij stands op verschillende conferenties, via contacten in het veld en door berichtgeving over het beschikbare materiaal in NVOX.
Inmiddels zijn er 20 boeken in de NVON reeks verschenen
Het bevat bijna dertig informatieve artikelen en ruim dertig leeractiviteiten. De verschillende artikelen zijn onderverdeeld in vier thema’s: 1) Consumeren, 2) Bewerken en conserveren, 3) Produceren en 4) Voeding in de toekomst. De bijbehorende leeractiviteiten staan kort in het boek beschreven; het downloadbare lesmateriaal is te vinden op de website van de NVON (https://nvon.nl). Vooral interessant voor docenten biologie en scheikunde
Tussen november 2023 en april 2024 zijn er drie nieuwe boeken verschenen!
Dit boek biedt de docent scheikunde ‘gereedschap’ om te gebruiken bij de inrichting van leerepisodes met bijbehorende demonstraties. Deze demo’s spelen een belangrijke rol bij het aanleren van een aantal denk- en werkwijzen en bij de integratie van het onderwerp ‘burgerschap’. Het boek bevat een aantal niet eerder in boeken van de NVON-reeks opgenomen demonstraties. Daarnaast is uit de twee vorige boeken (Showdechemie 1 en 2) een keuze gemaakt van demo’s die in het nieuwe boek mochten terugkomen, zij het in ‘een nieuwe jas’ en volgens een andere indeling (na het verschijnen van de boeken ShowdeChemie 1 en 2 is er met name op het gebied van veiligheid veel veranderd). Het auteursteam werd gevormd door Henny Kramers-Pals, Jan de Gruijter, Ed van den Berg, Sander Dik, Leontine de Graaf, Esther van der Heijden, Marco Metselaar, Wichard Oosterman en Talitha Visser.
Vakdidactici en expert-leraren werkten samen met natuurkunde-collega’s en toa’s bij de totstandkoming van dit boek. Zij vroegen zich het volgende af: “hoe onderwijs je ‘leren redeneren op basis van bewijsmateriaal’, hoe onderwijs je ‘wat een overtuigend antwoord is op een vraag’, hoe laat je ‘nature of science’ in je lessen tot zijn recht komen?” Op deze vragen kwamen in dit boek de antwoorden! Bovendien is te zien hoe eigentijdse media (phyphox app, IR camera) voor meting en analyse te gebruiken zijn!
De redactie bestond uit Ineke Frederik, Wim Sonneveld, Ed van den Berg, Peter Dekkers, Karel Langendonck, Freek Pols, Wouter Spaan, Kirsten Stadermann en Norbert van Veen.
Dit boek bevat ruim 30 artikelen verdeeld over vijf afzonderlijke thema’s: 1. Water gewoon en bijzonder 2. Water kwaliteit en zuivering, 3. Water beheer en beleid, 4. Water leven en laten leven 5. Water hoe nu verder?
De artikelen zijn meestal geschreven door ‘waterdeskundigen’ die vanuit hun eigen expertise een aspect van de huidige waterproblematiek belichten zoals de watervoetafdruk, waterkwaliteit, beschikbaar drinkwater, balans tussen zoet en zout water, de keuze om water vast te houden of juist af te voeren, maar ook een toekomstvisie voor het jaar 2120 en een natuurherstelproject worden toegelicht. In elk van de vijf delen staan ook beschrijvingen van een aantal bij het onderwerp passende leeractiviteiten, die direct in de klas gebruikt kunnen worden. Zo is er een beeld te vormen van de veelheid van factoren die van invloed zijn op ‘water in al zijn facetten’ en hoe daar verantwoordelijk mee om te gaan. In het boek staat ook een overzicht van contexten en vaardigheden per artikel en leeractiviteit. Dat maakt het geheel behalve informatief ook zeer bruikbaar. De redactie van dit boek werd gevormd door Marieke Coebergh van den Braak, Marijke Domis - Hoos en Clasien Lever - de Vries.
Activiteiten in het komende jaar
Er is behoefte aan een boek over chemiedidactiek in het Nederlands. Door NVOX-artikelen te selecteren die (voor wat betreft deze didactiek) relevant zijn voor studenten in de lerarenopleiding scheikunde en deze artikelen tot een boek te bundelen, kan in een leemte worden voorzien. Zo’n boek kan binnen de lerarenopleidingen als naslagwerk functioneren. Waarschijnlijk is er niet bij elk van tevoren gekozen onderwerp een NVOX-artikel ‘voorhanden’ en moeten er ook nog een aantal nieuwe stukken geschreven worden. Daar gaat het komende jaar aan gewerkt worden.
Het redactieteam wordt in elk geval gevormd door Talitha Visser, Leontine de Graaf en Hannie Lensink die gezamenlijk de selectiecriteria voor de NVOX-artikelen opstellen en op grond hiervan keuzes gaan maken. Talitha Visser zal in de BC plaatsnemen.
Verder wordt er gedacht over het maken van
Uitgezocht gaat worden of het interessant is om aansluiting te zoeken bij auteurs en organisaties die met grote projecten, zoals bijvoorbeeld (de didactiek) rond citizen science, bezig zijn.
Samenstelling bestuurscommissie
Clasien Lever-de Vries (voorzitter), Huib van Drooge (budgethouder), Ed van den Berg, Marieke Coebergh van den Braak, Marijke Domis-Hoos, Marcel Kamp, Henny Kramers-Pals (tot november 2024), Albert Pilot, Talitha Visser (vanaf november 2024) en Jan Jaap Wietsma (contactpersoon met het AB).