<title>NVON</title>

Diagnostische vragen

Ontdek de misvattingen met diagnostische vragen

Collectieve kennis van bèta-docenten vertaald naar bruikbare vragen voor jouw les

Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare kennis over veel voorkomende misvattingen en fouten. Daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek naar misvattingen specifiek bij de bètavakken. Het probleem is echter, als ik een les zit voor te bereiden heb ik dit niet bij de hand. NVON en de NVvW werken aan een verzameling van diagnostische vragen die passen bij het Nederlandse curriculum en getest zijn in de klas. Zodat elke docent toegang heeft tot deze kennis en een effectief middel in handen heeft dit aan te pakken in de klas.

 

Wat is een diagnostische vraag?

  • Eenduidige, gesloten vraag
  • Bevraagt één concept
  • Binnen 10 seconden te beantwoorden
  • Foute opties geven informatie over denkwijze leerling
  • Niet mogelijk met de verkeerde strategie op juiste antwoord te komen.

 

Waarvoor gebruik je een diagnostische vraag?

Het is in eerste plaats een handige manier om als docent snel zicht te krijgen op de vraag: Is dit type misvattingen aanwezig? Als dit het geval is kun je meteen een activiteit initiëren om dit te repareren.

 

Voorbeelden

Hier vind je van elk vak een PowerPoint presentatie met diagnostische vragen die we al ontwikkeld hebben. In de toekomst komt er voor elk vak een pagina waar je per onderwerp de misvattingen met bijbehorende vragen kunt vinden. Klik op de afbeelding om de PowerPoint te downloaden. In de notities van elke dia vind je toelichting bij de vraag

Biologie

 

Natuurkunde

 

Scheikunde

 

Wiskunde

 

Kernteam diagnostische vragen project 2021 – 2022

In schooljaar 2021 – 2022 werkt een kernteam aan de eerste fase van het project. We gaan vragen verzamelen en werken de technische kant van het beheer en onderhoud van de vragen set uit.
Daarnaast is er een groep docenten die vragen aanlevert en in de klas uitprobeert.

  • Sofie Faes -  Coördinator - Heerbeeck college, Best
  • Jörgen van Remoortere - Wiskunde - Alkwin college, Uithoorn
  • Jelle Brill - Natuurkunde - Het nieuwe lyceum, Bilthoven
  • Jantien van der Hucht - Biologie - Vlietland college, Leiden (t/m dec 2021)
  • Nik Osinski - Scheikunde - Cals college, Nieuwegein

 

Jouw bijdragen zijn welkom!

Wil je vragen of ideeën aanleveren? Of vragen uittestten in de klas en feedback geven? Laat het ons weten via diagnostischevragen@nvon.nl

Hier lees je de artikelen die over het project verschenen in de NVOX en Euclides.