Vraag 04 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
14
maart
2020,
21:32 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bax
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
16:36 uur
(Bewerkt op: 21-05-2021 16:38)
Ik heb al een aantal leerlingen dat inziet dat meerdere lassen een parallelschakeling vormt. Zij trekken de terechte conclusie dat de stroom toeneemt. Zij zeggen daarbij niets over de geleidbaarheid of de weerstand, maar zij tonen m.i. wel het juiste inzicht. Zij terkken daaruit de consequente en correcte conclusie. Eerste puntje wel of niet toewijzen? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
16:50 uur
(Bewerkt op: 21-05-2021 16:50)
Volgens mij een alternatieve, correcte methode, dus alle punten. De vraag is vervolgens wel hoe je bij deze methode de deelscores bepaald als een leerling een foutje maakt. |
||
Door: Huub Franzel
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
17:36 uur
Precies, er zijn lln die zien dat het een parallelschakeling is, vervolgens zeggen dat de stroom verdeeld wordt en dus kleiner wordt o.i.d. Geef je die een deelscore (1 punt) voor alleen de constatering dat het een parallelschakeling is? |
||
Door: Kortstra
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
17:51 uur
Ik zou hiervoor alle punten geven, een prima (alternatieve) oplossing. Volgens mij hebben ze met hun antwoord zo impliciet aangegeven dat de weerstand afneemt. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
17:54 uur
(Bewerkt op: 21-05-2021 17:55)
Vind ik ook. Maar toen deze: "Het wordt een parallelschakeluing, dus de stroom blijft gelijk". Euh... Ik denk dat @Dankers dat bedoelde met zijn opmerking. |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Vrijdag
21
mei
2021,
20:39 uur
@Huub, precies wat ik mij afvraag: Wat als een leerling aangeeft dat het een parallelschakeling en de stroom zich dus moet verdelen. Het aangeven dat de stroomsterkte dan kleiner wordt lijkt mij dan foutief maar consequent. Ik sla de vraag nu over en hoop dat de examenbespreking duidelijkheid geeft. |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
08:34 uur
(Bewerkt op: 22-05-2021 08:35)
Uit de Notulen landelijke vergadering: "Parallelschakeling dus stroom wordt groter is te kort door de bocht en kan dus niet alle punten opleveren. Er is meer uitleg nodig waarbij het expliciet noemen van G of R niet per se nodig is." 'niet alle punten' suggereert dat we hier dus 1 punt voor mogen geven. En als er wel een volledige uitleg bij staat, zonder R of G, kan het twee punten worden. Over varianten met een fout in de redenering geeft de landelijke vergadering helaas geen uitsluitsel. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
10:39 uur
Ik had deze vraag zelf anders begrepen. Ik heb gekeken naar de stroomsterkte per elektroden. Ik zie het als een parallelschakeling en als er een tak wordt toegevoegd, dan wordt de stroomsterkte door een eerdere elektrode niet anders. De spanning over de elektrode blijft gelijk vanwege parallelschakeling. De weerstand van de elektrode wordt ook niet anders. De totale stroomsterkte wordt wel groter, maar de stroomsterkte per elektrode niet. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
10:44 uur
(Bewerkt op: 22-05-2021 10:46)
Wat als de leerling uitlegt dat de spanning en weerstand constant blijft (eerste bolletje niet) en vervolgens dat de stroomsterkte dus ook gelijk blijft. Tweede bolletje wel? Of is de vraag te veel vereenvoudigd? Toevoeging: Ik zie dat het NVON bespreekdocument adviseert het tweede punt wel toe te kennen. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
11:04 uur
Tot slot: |