Vraag 14 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
14
maart
2020,
21:34 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bosboom
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
11:41 uur
Een kandidaat gebruikt Binas 19A om [eV] te koppelen aan f. Dit valt uiteraard buiten het cv. De leerling toont geen inzicht / gebruik in Ef=h.f en rekent uiteraard niet [eV] naar [J] maar helemaal onjuist is de aanpak natuurlijk niet. Hoeveel punten zouden jullie geven? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
13:08 uur
Landelijke bespreking: De aanpak is niet onjuist, maar voldoet niet aan de opdracht "Bereken", dus 0 punten. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
14:44 uur
1. Indien leerlingen niet omrekenen van eV naar Joule, is het completeerpunt dan nog te behalen? - BT 19A: bij 2,5 eV (precies 2,48 eV) hoort ongeveer (precies) lambda = 500 nm |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
15:25 uur
(Bewerkt op: 22-05-2021 15:25)
@hutjens 1. ja, `want anders straf je lln dubbel 2. Volgens mij mag dit. Er wordt een berekening toegepast en het is natuurkundig juist 3. lijkt mij prima |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
16:58 uur
@hutjens en @saarloos 1. Nee, want het is een substantiële vereenvoudiging 2. Volgens de examenbespreking mag dit niet, want "Bereken" vereist gebruik van E = hf. Nu is het een bepaling. Dus 0 punten, hoewel ik dat zelf erg streng vind. 3. Ook 0 punten dus. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Zaterdag
22
mei
2021,
17:26 uur
(Bewerkt op: 22-05-2021 17:33)
In de syllabus staat over "berekenen": "Bereken De kandidaat moet de waarde van een grootheid uitrekenen, uitgaande van gegevens in de vraag en/of uit andere informatiebronnen. Uit de uitwerking moet duidelijk blijken welke formules of principes zijn toegepast , welke waarden de kandidaat heeft gebruikt en welke stappen zijn gezet." Volgens mij doe de leerling dit tot op zekere hoogte: uit de gegevens van BINAS blijkt dat 2,48 eV overeenkomt met een golflengte van 500 nm. Dit is dus binnen het concept van "berekenen" m.i. geoorloofd, al is het niet zou nauwkeurig als had gekund als de bedoelde formule gebruikt werd. Daarom zou ik er een punt af halen.
|
||
|
Datum:
Zondag
23
mei
2021,
11:57 uur
dank voor jullie feedback.
Dubbel straffen versus vereenvoudiging. Dit vind ik een lastige. Bij vereenvoudiging denk ik niet zozeer aan het niet omrekenen van 1 eenheid, maar aan het overslaan van een aantal stappen of foutief gebruiken van een veel eenvoudigere formule. Ik neig dus ook meer naar niet dubbel straffen. |
||
|
Datum:
Zondag
23
mei
2021,
11:58 uur
@ Dankers,
Waarom verwijst "Bereken" specifiek naar gebruik van E = hf en niet naar c = f x lambda? |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zondag
23
mei
2021,
12:14 uur
Als je de constanten e en h met 2 s.c. gebruikt kom je uit op f = 6,1·10^14 Hz. Dit reken ik dus ook goed. |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Zondag
23
mei
2021,
12:49 uur
Bij omrekenen vergeten kun je maximaal twee punten halen, zie landelijk verslag
Bepalen is geen substantiele vereenvoudiging, maar geen antwoord op de vraag. |