Vraag 05

Antwoord:

Door: Jean-Pierre de Bont | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:03 uur

@Hoogland: ik heb vaak hetzelfde bij mijn kandidaten. Nergens wordt expliciet gec=vraagd om uit te leggen WAAROM ag,res groter wordt...

Door: Hoogland | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:16 uur

Dank @JP de Bont.

Ik kies er voor nu even voor om vraag 5 over te slaan tot nader orde. Nog genoeg te doen zonder deze opgave ;)

Door: Hoogland | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:17 uur

Dank @JP de Bont.

Ik kies er voor nu even voor om vraag 5 over te slaan tot nader orde. Nog genoeg te doen zonder deze opgave ;)

Door: van Buchem | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:35 uur

Vraag is of het inzicht dat de richting van de krachten/versnellingen gelijk is expliciet moet worden vermeld. Naar mijn idee is het aangeven dat de extra aantrekkingskracht van de aarde de versnelling groter maakt genoeg. Misschien kan een aanvulling op het CV daar uitsluitsel over geven.  

Door: Hans Kramer | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:44 uur

Mee eens, als een leerling zegt dat de extra aantrekkingskracht van de aarde de versnelling groter maakt zegt de leerling impliciet dat ze dezelfde kant op werken. Goed genoeg voor het tweede bolletje.

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 11:53 uur

Ik mis in het CV de uitleg. Er staat alleen dat als r groter wordt, ag,res ook groter wordt. Er blijkt niet dat beide met dezelfde factor groter worden en dat is wel een vereiste. Is het antwoord in het CV onvolledig of mis ik iets ?

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:36 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 14:47)

Het CV geeft inderdaad geen antwoord op de vraag. Simpelweg zeggen dat a en r groter worden toont alleen maar aan dat er een punt L2 kan zijn waar de omlooptijd ook 24 uur is maar niet dat het er ook is terwijl dat wel de vraag is. De goede leerling loopt ook vast bij deze vraag en noemen maar dat a en r evenredig zijn aan elkaar maar dat is pure bluf omdat ze het niet kunnen aantonen. Dit veroorzaakt alleen maar paniek om niks.

Gelukkig bluffen de meeste leerlingen zich er uit, zeggen dat a en r groter worden (al dan niet met een redenatie) dus dat er een punt is waar T gelijk is maar zelfs als je helemaal correct bent volgens het CV ben je alsnog aan het bluffen dat de verhouding hetzelfde is in dat punt. Die verhouding is niet aan te tonen.

Daarom lijkt mij een simpele redenering als: T moet gelijk zijn dus a en r moeten allebei groter worden ook 2 punten waard. Je hebt aangetoond dat je een verhouding snapt en blijkbaar is dat alles wat ze willen.

 

Door: Pier Siersma | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 16:43 uur

En wat te doen met de leerling die zegt dat Ag,zon en a,aarde van elkaar moeten afgetrokken, en dat dus de ga,res groter is en hierbij verwijst naar figuur 5 I (zijn antwoord bij vraag 3)?
dat is toch verder werken met een fout die al eerder bestraft en dus hier geen extra punten zou moeten kosten?

 

Door: Ockhorst | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 19:53 uur

Er is inderdaad onvoldoende informatie om deze vraag te beantwoorden en het CV geeft dus ook geen antwoord. Met het antwoord uit het CV zou de satelliet OVERAL dezelfde omlooptijd als de aarde kunnen hebben. Er wordt niets gedaan met het feit dat L2 een bijzonder punt is. Jammer, want het had deze opgave gelijk meer diepgang kunnen geven.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 20:27 uur

Nou ja, dat bijzondere zit een beetje in vraag 6, waar je de positie van dat punt moet bepalen. Maar het komt niet heel goed uit de verf.

Toen ik de opgave voor het eerst las, vreesde ik dat er een vraag zou komen als "Leg uit waarom L2 een gunstig punt is voor de satelliet." Dat viel dan weer mee.