Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:42 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Anne Bouterse | Datum: Maandag 31 mei 2021, 18:39 uur (Bewerkt op: 31-05-2021 18:41)

Ik vind dat de leerlingen erg tussen de regels door moeten lezen om de recirculatie van 1. ethanol in te zien. De meeste leerlingen bij mij vergeten hem helemaal. Nu heb ik meerdere leerlingen die uit S3 een stofstroom met ethanol heeft. Alleen hebben zij dit niet terug aangesloten op R1. Nu krijgen ze het laatste bolletje niet, wat ik erg zuur vindt aangezien er nergens expliciet vermeld staat wat er gebeurd met ethanol in S3.

Door: Reinier Maasman | Datum: Maandag 31 mei 2021, 18:53 uur

Voor havo-leerlingen vond ik deze vraag best moeilijk. Een aantal dingen staat niet duidelijk in de tekst vermeld waardoor "tussen de regels door" gelezen moest worden.

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:07 uur

Een leerling laat de ethanol vanuit S3 rechtstreeks naar R1 gaan en dus niet aansluiten op de ethanol stofstroom die er al is. Ik heb de neiging om dat goed te rekenen.

Door: Nomden | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:18 uur

@Bert, dat lijkt conform bolletje 3

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:22 uur

Aansluiten op de ingaande stroom of op de de reactor zelf, maakt niets uit. Op het VWO examen waren de recylce stromen juist op de reactor getekend, en hier weer op de ingaande stroom...

Allebei goed!

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:31 uur

@anne: Ik ben er niet mee eens. Er staat bij de vraag: houd daarbij rekening met hergebruik van stoffen. 

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:48 uur (Bewerkt op: 31-05-2021 19:50)

@Bert:Tuurlijk mag dat ook. Is net zo goed. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 19:49 uur

En dat rare gepriegel tussen R1 en S1...waarom is het allemaal niet wat groter weergegeven?

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 31 mei 2021, 23:40 uur

Trouwens, is jullie ook opgevallen dat er in de tekst staat "In scheidingsruimte S1 verdampen water, ethanol en ethyllactaat."...maar dat er niet bij staat dat "In scheidingsruimte S1 verdampen alle water, ethanol en ethyllactaat."?  

Niet dat ook maar 1 van mijn leerlingen daarnaar heeft gehandeld, maar ik vind het verwarrend. En een beetje onjuist. 

 

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 12:02 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 15:19)

Ik heb een leerling die alle stoffen (behalve de recirculatie van ethanol) goed naar de volgende ruimtes laat stromen, alleen heeft hij voor elke stof een aparte stofstroom/pijl. Helemaal fout natuurlijk, want de stoffen gaan niet gescheiden van elkaar van de ene naar de andere ruimte, maar wel opvallend. Dit heb ik nog niet eerder bij mijn leerlingen gezien. Leerlingen kunnen je toch altijd weer verrassen met hun antwoorden.

Het is trouwens opvallend dat mijn leerlingen met dyslexie de blokschema vraag beter maken dan de andere leerlingen. Dat was me eerder ook al opgevallen. Lezen zij de tekst beter?