Vraag 33

Vraag 33

Door: Tim Suttorp | Datum: Dinsdag 27 april 2021, 21:45 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Kees Visser | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:32 uur

Veel leerlingen scoren bij mij bol 2 niet. Het door hen gegeven antwoord is iets als: In de figuur is te zien dat het eiwit in stukjes wordt geknipt.

Het CV wil denk ik iets horen over de katalyserende werking. Is het antwoord van mijn leerlingen te biologisch?

Door: Doolaard | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:58 uur

Wat schrijven een aantal leerlingen op bij het kenmerk uit de tekst: 'De zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine'. Volgens mij hebben ze helemaal gelijk....

Door: Doolaard | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 14:58 uur

Wat schrijven een aantal leerlingen op bij het kenmerk uit de tekst: 'De zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine'. Volgens mij hebben ze helemaal gelijk....

Door: van Buuren | Datum: Dinsdag 1 juni 2021, 16:12 uur

@Kees Visser : ik ben geen bioloog, maar dat zou zomaar een te biologische vraag kunnen zijn.

Ze moeten echt zien dat het tweede kenmerk (na het eerste 'versnellen van de reactie') het overblijven van de katalysator is na de reactie (1e plaatje gelijk aan laatste plaatje).

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 09:37 uur

Antwoordmodel is volgens mij niet volledig.... er wordt gevraagd naar een kenmerk van een enzym, enzym heeft meer kenmerken dan de katalyserende werking.

Ik ben bv geneigd leerlingen die bij de tekening iets over sleutel/slot principe en actief centrum zeggen ook punt te geven... vakinhoudelijk volledig juist!

Door: Brechtje Anthonissen | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 09:56 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 09:56)

@crielaard sleutelslot principe staat niet in de tekst en is ook niet zuiver af te leiden uit de figuur..

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:48 uur

@Suttorp
Zeggen dat je ziet dat een substraat in stukjes geknipt wordt, is nog geen uitleg van de katalytische werking van het enzym. Het eitwit zou tenslotte ook tijdens de reactie zelf verbruikt kunnen worden. Dat is met deze observatie niet uitgesloten.

@Doolaard

Reactie van het CvTE of vraag of de zin ""de zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine" goed gerekend mag worden:

"Zoals u al aangeeft, is het feit dat er wordt gezegd dat pepsine een enzym is geen 'kenmerk' van een enzym. Mochten leerlingen twijfelen over wat er valt onder het woord 'kenmerk', kunnen zij dit woord opzoeken in het woordenboek, een hulpmiddel dat bij alle schriftelijke examens is toegestaan."
 

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 10:49 uur

en "het zijn grote, lange ketens"?

Dat is bij enzymen idd ook een kenmerk.

Niet alles wat lange ketens is is uiteraard een enzym, maar dat wordt ook niet gevraagd:

Noem een kenmerk van gras: het is groen....

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 11:18 uur

Maar een naam is wel een kenmerk....dus duh...ik ben geneogd dat gegeven uit de tekst goed te keuren: Het is een enzym, dus het is een enzym.

Wie bedenkt nou dat hij gaat vragen naar "kenmerk" ipv "eigenschap" of "kenmerk van de werking van pepsine" of zoiets. DIt is in mijn ogen gewoon een verkeerde kant op sturende vraag, aan het einde. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 2 juni 2021, 11:26 uur (Bewerkt op: 02-06-2021 11:28)

ZO, druk hier...

@CVTE: vandale.nl, betekenis van kenmerk.

1. onderscheidings- of herkenningsteken

2. onderscheidende, karakteristieke eigenschap

De naam is duidelijk een onderscheidingsteken. Daarbij herken ik ook een stof daar wel aan. 

 

Helemaal eens met deze reactie. Ga ik hanteren en maakt het ook makkelijk na te kijken.

@Suttorp
Zeggen dat je ziet dat een substraat in stukjes geknipt wordt, is nog geen uitleg van de katalytische werking van het enzym. Het eitwit zou tenslotte ook tijdens de reactie zelf verbruikt kunnen worden. Dat is met deze observatie niet uitgesloten.