Vraag 33 |
||
---|---|---|
Door: Tim Suttorp
|
Datum:
Dinsdag
27
april
2021,
21:45 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Kees Visser
|
Datum:
Dinsdag
1
juni
2021,
14:32 uur
Veel leerlingen scoren bij mij bol 2 niet. Het door hen gegeven antwoord is iets als: In de figuur is te zien dat het eiwit in stukjes wordt geknipt. Het CV wil denk ik iets horen over de katalyserende werking. Is het antwoord van mijn leerlingen te biologisch? |
||
Door: Doolaard
|
Datum:
Dinsdag
1
juni
2021,
14:58 uur
Wat schrijven een aantal leerlingen op bij het kenmerk uit de tekst: 'De zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine'. Volgens mij hebben ze helemaal gelijk.... |
||
Door: Doolaard
|
Datum:
Dinsdag
1
juni
2021,
14:58 uur
Wat schrijven een aantal leerlingen op bij het kenmerk uit de tekst: 'De zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine'. Volgens mij hebben ze helemaal gelijk.... |
||
Door: van Buuren
|
Datum:
Dinsdag
1
juni
2021,
16:12 uur
@Kees Visser : ik ben geen bioloog, maar dat zou zomaar een te biologische vraag kunnen zijn. Ze moeten echt zien dat het tweede kenmerk (na het eerste 'versnellen van de reactie') het overblijven van de katalysator is na de reactie (1e plaatje gelijk aan laatste plaatje). |
||
Door: Crielaard
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
09:37 uur
Antwoordmodel is volgens mij niet volledig.... er wordt gevraagd naar een kenmerk van een enzym, enzym heeft meer kenmerken dan de katalyserende werking. Ik ben bv geneigd leerlingen die bij de tekening iets over sleutel/slot principe en actief centrum zeggen ook punt te geven... vakinhoudelijk volledig juist! |
||
Door: Brechtje Anthonissen
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
09:56 uur
(Bewerkt op: 02-06-2021 09:56)
@crielaard sleutelslot principe staat niet in de tekst en is ook niet zuiver af te leiden uit de figuur.. |
||
Door: van Rijckevorsel-Krijnen
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
10:48 uur
@Suttorp @Doolaard Reactie van het CvTE of vraag of de zin ""de zure maagvloeistof bevat ook het enzym pepsine" goed gerekend mag worden: "Zoals u al aangeeft, is het feit dat er wordt gezegd dat pepsine een enzym is geen 'kenmerk' van een enzym. Mochten leerlingen twijfelen over wat er valt onder het woord 'kenmerk', kunnen zij dit woord opzoeken in het woordenboek, een hulpmiddel dat bij alle schriftelijke examens is toegestaan." |
||
Door: Crielaard
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
10:49 uur
en "het zijn grote, lange ketens"? Dat is bij enzymen idd ook een kenmerk. Niet alles wat lange ketens is is uiteraard een enzym, maar dat wordt ook niet gevraagd: Noem een kenmerk van gras: het is groen.... |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
11:18 uur
Maar een naam is wel een kenmerk....dus duh...ik ben geneogd dat gegeven uit de tekst goed te keuren: Het is een enzym, dus het is een enzym. Wie bedenkt nou dat hij gaat vragen naar "kenmerk" ipv "eigenschap" of "kenmerk van de werking van pepsine" of zoiets. DIt is in mijn ogen gewoon een verkeerde kant op sturende vraag, aan het einde. |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Woensdag
2
juni
2021,
11:26 uur
(Bewerkt op: 02-06-2021 11:28)
ZO, druk hier... @CVTE: vandale.nl, betekenis van kenmerk. 1. onderscheidings- of herkenningsteken 2. onderscheidende, karakteristieke eigenschap De naam is duidelijk een onderscheidingsteken. Daarbij herken ik ook een stof daar wel aan.
Helemaal eens met deze reactie. Ga ik hanteren en maakt het ook makkelijk na te kijken. @Suttorp |