Vraag 03 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
15
maart
2020,
12:33 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Beens
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:25 uur
(Bewerkt op: 26-05-2021 20:26)
(membraam) filtratie toepassen waar het pigment achter blijft agv verschil in deeltjesgrootte ? Hoe hier op te reageren?? |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:29 uur
Er staat dat de pigmenten zijn opgelost in de CO2. Dan kun je niet filtreren.
|
||
Door: Beens
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:34 uur
je hebt helemaal gelijk ;-)
|
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:38 uur
Andere vraag: In de opmerking staat dat destilleren/indampen mag worden goed gerekend. Ik heb de neiging om dan de volgende score te hanteren: 1p voor destilleren/indampen en 1p voor het vermelden van welke stof verdampt/overblijft. Benieuwd naar andere standpunten. |
||
Door: Corine Stoppelenburg
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:54 uur
Zo pas ik de correctie op basis van de geplaatste opmerking ook toe. Het verschilt immers enkel in de scheidingsmethode van het bolletjesmodel. |
||
Door: Snel
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
20:59 uur
Ik vind het ook lastig om de opmerking toe te passen. Ik heb inderdaad veel leerlingen die destilleren noemen, maar niet schrijven dat het CO2 eruit verdampt of het gas weer opgevangen kan worden. Die heb ik nu maar 1 punt toegekend
|
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:37 uur
Ik heb moeite met deze vraag en het antwoord, er wordt gevraagd om superkritisch CO2 te scheiden van het pigment (niet andersom), als je de druk verlaagd heb je "gewoon/gasvormig" CO2 gekregen en voldoe je dus niet aan de vraag. Gezien alle nadruk op de groene chemie (niet dit examen, maar toch) willen leerlingen bij mij vaak dat superkritische CO2 houden en komen ze dus met filtraties of een moleculaire zeef om toch op molecuulgrootte te kunnen scheiden. Kortom, ik vind het in het CV gegeven antwoord niet passend bij de vraag. Wat vinden jullie? |
||
Door: Kooijman
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:58 uur
@de Kruif: Het lijkt me hier slechts gaan om een enkele scheidingsstap. Er wordt niets gezegd over wat er vervolgens met het afgescheiden CO2 wordt gedaan. Met het oog op groene chemie lijkt me dan indampen inderdaad niet wenselijk is maar destilleren lijkt mij een prima manier van dit proces karakteriseren. Ik heb vooral moeite met de opmerking dat een verhoging van temperatuur een valide methode om het CO2 af te scheiden; dan blijft het prima superkritisch. Gezien de omstandigheden en wat hopelijk bij de leerlingen bekend is over CO2 lijkt het me duidelijk dat er iets met de druk moet gebeuren. De tekst stelt dat dit het geval is bij 120 oC en 300 bar maar dit zou je kunnen lezen als uitsluitend bij 120 oC en 300 bar... |
||
Door: Jouke Sjollema
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
09:10 uur
Ik heb het volgende antwoord van een leerling: "Men kan het mengsel door een basische oplossing leiden, waardoor HCO3- ontstaat uit H2O en CO2. Hiermee wordt de CO2 gescheiden van het overgebleven pigment." Ik vind het wel grappig gevonden, maar er wordt hier niet ingegaan op de vervolgstap. Je zou dan ook namelijk nog een filtratiestap moeten toevoegen om het (slecht in water oplosbare) pigment te scheiden van de oplossing. Wat is jullie visie op dit antwoord? |
||
Door: Klaassen
|
Datum:
Donderdag
27
mei
2021,
11:17 uur
Ik heb een leerling die voegt een adsorbtiemiddel toe gevolgd door een filtratiestap, wat zouden jullie hiermee doen? |