Vraag 04 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
15
maart
2020,
12:33 uur
Plaats hier uw vraag of reactie of mening. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bianca Butter
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
18:21 uur
Dat het Cl als een chloride-ion wordt afgesplitst in deze opgave lijkt mij duidelijk. Het gaat om een substitutie, en daarnaast zou je anders een C-atoom met 5 bindingen krijgen... Mijn opmerking gaat over het afsplitsen van H+ van de OH groep. Dit staat nergens specifiek in de tekst. Ik zat zelf nog te zoeken naar een opmerking over 'verzuring van het milieu' of iets dergelijks zodat dit voor leerlingen duidelijk wordt. Is het niet ook mogelijk om het H-atoom te laten staan, met vervolgens een positieve lading op het O-atoom na koppeling aan het C-atoom? Of heb ik iets in de tekst over het hoofd gezien waardoor duidelijk is dat dit niet mag.
---- Ik laat mijn vraag/opmerking hier evengoed staan, indien anderen hier ook tegen aan lopen (of mij nog een andere verduidelijking kunnen geven) |
||
Door: Inge Roos
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:20 uur
Een leerling teken de structuur na de pijl helemaal goed. Echter: in de structuur tekent ze 3 N-atomen als een duidelijke hoofdletter (blokletter), en de 4e als een 'schrijfletter-hoofdletter'. Moet ik haar dat aanrekenen? Ik vind het altijd lastig om die verschillende manieren van hoofdletters tekenen te beoordelen... Zo te zien zijn het wel allemaal hoofdletters, alleen dus op 2 verschillende manieren getekend... |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:25 uur
Alleen kleine letters zijn fout bij stikstof |
||
Door: Inge Roos
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:33 uur
Andere vraag: Wat bedoelen ze precies met "juiste weergave van de binding van het O-atoom van een OH-groep van cellulose aan het reactieve mengsel"(1e bullet). Is dat een O (van de OH-groep) naar het C-atoom waar een Cl-atoom aanzit, zelfs als de leerling dat Cl-atoom laat zitten (want dat valt onder de 2e bullet)? |
||
Door: Dorota Stefanowicz
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:41 uur
En als een leerling de andere -OH groep dan afgebelde in de correctiemodel gebruikt voor de reactie met dichloortriazine? Niks erover vermeld in de correctiemodel - wel goed rekenen? |
||
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:45 uur
Andere OH groep mag ook. In het antwoordmodel staat "een OH-groep van cellulose ". Het maakt dus niet uit welke. |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
19:50 uur
@Inge: Ik heb dan de neiging als in de binding bijv de O vergeten is en de rest van het molecuul is wel goed incl de H-Cl, de 1e bullet niet toe te kennen, en de 2e wel. |
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:02 uur
(Bewerkt op: 26-05-2021 21:04)
Aanvullend: Het zou fijn zijn als dit op de kringvergadering besproken wordt. Bijv mag het 1e bullet worden toegekend als een leerling de Cl substitueert met een O atoom van het cellulose, maar de rest van cellulose niet koppelt. Zie antwoord leerling |
||
Door: Corine Stoppelenburg
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:04 uur
@Inge ik loop tegen dezelfde uitwerking aan. Een leerling tekent een binding tussen de O van een OH-groep en een juiste C van het reactief pigment. De leerling laat de Cl echter vastzitten (en vervangt de dubbele binding door een enkele waardoor covalentie klopt). Valt onder het 1e bolletje echt alleen de binding tussen de juiste O en juiste C? Dan kun je het eerste punt toekennen. |
||
Door: Corine Stoppelenburg
|
Datum:
Woensdag
26
mei
2021,
21:07 uur
@Bert deze interpretatie van bolletje 1 is wel erg ruim genomen. Het O-atoom van een OH-groep van cellulose behoort nu in zijn geheel niet meer toe aan cellulose. |