Vraag 06

Antwoord:

Door: Daemen | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 10:50 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 10:53)

Wat als één structuur helemaal juist is en de andere een kopie van isomeer 1? Geen punten?

En als tweede structuur gespiegelde structuur van eerste structuur is? Dan wel 1 punt?

Voelt niet goed.

 

Door: Schaareman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 10:55 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 11:08)

Er mist iets in bolletje 1. Iets als "bij BEIDE structuren Cl gebonden aan HETZELFDE C atoom, C1 OF C4 had veel kunnen schelen. Nu zou je zelfs als je de bolletjes letterlijk volgt een Cl op C1 met C=C tussen C2 en C3 en een + op C4 bij 1e structuur en een + op C1, C=C tussen C2 en C3 en een Cl op C4  bij de tweede 2p kunnen geven, aangezien aan beide bolletjes wordt voldaan. Maar eigenlijk is het 0p omdat de leerling twee structuurisomeren geeft.

 CV had een 2e optie moeten geven PER structuur. Zo ga ik m dan dus uiteindelijk beoordelen. Indien ze bovenstaand antwoord geven is één van de twee structuren volledig juist en de andere niet. Dan dus 1p.

 

Door: Tamas | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 11:05 uur

Sommige leerlingen tekenen een Cl atoom aan C1 en de formele lading aan de C4 en in de andere formule de Cl atoom aan C4 en de formele lading aan C1.volgens mij zijn dezefde formules . Dus 0 p of zie ik verkeerd.

Door: Acampo | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 11:13 uur

Lijkt me dat je het eerste punt mag toekennen.

Door: Bert Keegstra | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 11:42 uur

@Daemen, @Tamas en @Acampo: Ik reken dat volledig fout. Je mag in een grensstructuur geen atomen laten verspringen.

Door: Bleeker | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 12:37 uur

de gespiegelde structuur van de tweede structuur in het CV is bij oefeningen ook vaak een aparte grensstructuur. Dus waarom mag dat hier niet, omdat dat zeker verklaart dat 1,4-DCB ontstaat.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 13:11 uur

Nou, ik vind de vraag extreem sturend en daardoor weinig testend. Daarbij, wat doet die vervelende informatie erbij over dat daarmee de verklaring voor die andere kan? Voegt toch niks toe, of wel? Enkel zeggen dat er twee grensstructuren zijn met de lading op een C-atoom is toch afdoende? 

 

Door: Bianca Butter | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 13:23 uur

Heel merkwaardig CV bij deze opgave.

De regels van het CV zijn als volgt: indien het antwoord niet volledig goed is, moet je de bolletjes volgen voor individuele scorepunten.

In dit geval kan een leerling alle punten halen, zonder het juiste antwoord te hebben.

De leerling krijgt 1pt voor het Cl-atoom op plek 1 of 4 te zetten (ik neem aan consequent in beide structuurformules)
De leerling krijgt 1pt voor juiste elektronenparen en formele ladingen.


Een leerling kan letterlijk dus 2x dezelfde structuurformule tekenen, zonder hier op te worden afgerekend. Ik verwacht hier nog wel een extra correctie op. 

En zoals ik elk jaar te horen krijg: het CV is bindend... ;)

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:27 uur

Een onjuist antwoord kan nooit alle punten krijgen. 

Door: van Dongen | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 18:24 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 18:59)

Eerste bolletje is voor mij allebei op C1 of allebei op C4. Daar zijn ze inderdaad wat kort door de bocht in het CV (maar ik denk dat ze wel dit bedoelen).

@Bleeker. Er zijn inderdaad opgaven waarbij een grensstructuur het spiegelbeeld is van een andere grensstructuur (bijv. fenolaation), maar daarbij worden dan geen atomen verplaatst. 

Twee grensstructuren tekenen waarbij de Cl op verschillende C-atomen zitten, zijn geen grenstructuren van elkaar. De nummers staan er niet voor niets bij.