Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:35 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 16:57 uur

Ik had hier al wel wat reacties verwacht :) Heb namelijk zelf een ander antwoord gegeven; heb de OH groep vande N-OH genomen en de H van CH3 van ethaanzuur, zodoende dus een fragment dat eindigt met een zuurgroep. Voldoet aan alle bolletjes èn volledig aan de beschrijving, dus alle punten neem ik aan? (Voor mij overigens ook logischer; N-OH is niet echt stabiel volgens mij)

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 20:49 uur

Even een andere vraag: mijn leerling sluit de stoffen A, B en E in de juiste volgorde, met de juiste structuur alleen draait ze de structuurformule van A om van links naar rechts. Ook alleen de bindingen C-N gevormd. Mag ze 3 punten krijgen?? ik vind van wel:)

Door: Lam | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 21:16 uur

@Dorotha: beide mogelijkheden staan in het CV

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 21:45 uur

@Lam dankjewel, helemaal over het hoofd gezien

Door: Kooijman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 23:54 uur

@Schaareman: Ik zal eerlijk zeggen dat het bolletjesmodel geen houvast geeft om dat fout te rekenen...

Ik vind het persoonlijk wel enthousiast dat je alfa-waterstof gebruikt (pKz iets van 15?) voor de condensatie. Ik denk niet dat we van de leerlingen hoeven verwachten dat ze inzien dat de hydroxylamine noodzakelijk is voor het cheleren van het ijzerion.

Door: de Witt | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 11:18 uur

Er is geen ~ vermeld. Is dit het eerste bolletje, of het derde bolletje? Ik heb een leerling die een fout in A heeft zitten (3e bolletje) en geen ~. 1 of 2p?

Door: Eulenpesch | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 11:38 uur (Bewerkt op: 28-05-2021 11:40)

@schaareman: in de (aangeleerde) condensatiereacties kan nooit de C-H binding verbroken worden voor die condensatie, terwijl eveneens altijd de N-H juist wel daarvoor verbroken wordt. Ethaanzuur andersom positioneren en de N-OH laten reageren is heel duidelijk fout volgens CV. In dat geval slechts maz 1p, namelijk hooguit bolletje 1, lijkt mij

@de witt: ~ zit in 1e bolletje (plaats en structuur), dus bij ook een fout in A, max 1p lijkt me

Door: Schaareman | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 12:15 uur

Leerlingen hebben nog nooit een N-OH groep gezien. Het laten reageren van de OH van de N-OH met de H van CH3 voldoet volledig aan de beschrijving van de context; er worden alleen C-N bindingen gevormd en water afgesplitst. Alle organisch chemische achtergronden die dit tegenspreken vallen ver buiten de stof voor de leerlingen en mag ze dus ook m.i. niet worden aangerekend. Het enige wat heir duidelijkheid zou bieden is een indien dat duidelijk deze optie weergeeft met een aantal punten. Het indien dat er nu staat is helaas volledig overbodig omdat dat volledig eenduidig een fout is in alleen het 2e bolletje.

(Als het koppelen van de OH van N-OH aan de H van CH3 dan fout zou zijn, zou het dus zeker geen 2 punten kosten; de rest is consequent, dus dan zou het 2p zijn.)

Ik verander vooralsnog niet van mening, wellicht dat de bespreking vanmiddag / het verslag van de NAC of wellicht een aanvulling op het cv (wat zou een examen zijn zonder...) meer duidelijkheid biedt.

Door: Kliphuis | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 14:01 uur

Wat te doen in het volgende geval?

in plaats van butaandizuur wordt hexaandizuur gebruikt en in plaats van ethaanzuur wordt propaanzuur gebruikt. Twee keer dezelfde fout mi.

Door: Harry Schreurs | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 22:10 uur

@Kliphuis: Dat lijken mij toch twee fouten. Of op zijn minst twee keer dezelfde fout, maar die moet je ook twee keer aanrekenen.