Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 15 maart 2020, 12:35 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Windmeijer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 12:51 uur

Ik heb leerlingen die het niet aflopend laten reageren, maar een hele pagina aan berekening maken en dan op hetzelfde uitkomen. Ik ga dat goed rekenen. Verder kun je de vraag ook prima met Kb beantwoorden. Ik heb er twee die dat doen. En het goed doen. Kb geldt natuurlijk net zo goed, maar leidt er wel toe dat je een extra stap moet zetten (van pOH naar pH)

Door: Arthur van der Heiden | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 14:41 uur

Vreemd. Berekeningen aan buffers horen sinds 2016 niet meer tot de examenstof, zie eindterm C5 in de Examensyllabus 2016 (of nieuwer) en vergelijk dit met eindterm G4 in de Examensyllabus 2015 (of ouder). Leerlingen raken in de war en gaan te moeilijk doen of beginnen er niet eens aan.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 15:36 uur

Dat herken ik niet. Ieder jaar is er wel een verhoudingsvraag over hoeveel procent van de deeltjes voorkomen oid. Deze keer weer eens een rechttoe-rechtaan vraag. Vond het zelf wel fijn, maar of mijn leerlingen daar ook zo over denken....

Door: Reinier Maasman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 19:29 uur

In de vraag staat: Geef de uitkomst in het juiste aantal significante cijfers. In het CV staat bij het laatste bolletje: de uitkomst van de berekening gegeven in twee decimalen. Gezien de vraagstelling zou het antwoord 7.3 (2 significante cijfers) moeten zijn i.p.v. 7.30.

Gezien de regels moet het natuurlijk 7,30 zijn. Mag 7,3 en 7,30 worden goed gerekend?

Door: Inge Roos | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 19:53 uur

@Reinier: de significatie bij de pH berekenignen is het aantal decimalen in de pH is gelijk aan de significantie van de concentratie van de H3O+ concentratie. Dus moet met 7,30 zijn

Door: Reinier Maasman | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 19:58 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 20:25)

@Inge Dat ben ik helemaal met je eens. Bij mij lezen de leerlingen het woord significante cijfers in de opgave en worden hiermee op het verkeerde been gezet en scoren dus niet het laatste punt. 

Op https://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/hoeveel-significante-cijfers-heeft/2021?regime=hflinks&horizon=vj12cmq1faur wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen decimalen en signifcante cijfers bij pH-berekeningen. Het lijkt mij dan dat het vijfde bolletje van het CV niet overeenkomt met de vraag.

Door: Lam | Datum: Donderdag 27 mei 2021, 20:47 uur (Bewerkt op: 27-05-2021 20:50)

Er is geen onderscheid tussen significante cijfers en decimalen bij pH.
Het aantal decimalen is het aantal significante cijfers, oftewel: de cijfers vóór de komma zijn niet significant, maar een factoraanduiding zoals *10-5.
Deze leerlingen hebben het logaritme niet begepen.

Andersom: als een leerling niets berekent, maar wel opschrijft: "antwoord in twee decimalen", mag je dan het laatste bolletje rekenen?

Door: Regina Hekking-Peters | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 09:36 uur

Ik heb leerlingen die het via de bufferformule oplossen (had ik zelf ook gedaan).

Maar ze komen dan niet uit de waardes van HCO3- en H2CO3

Kan ik toch nog punten geven voor de bufferformule zelf? die schrijven ze wel goed op.

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 10:03 uur

@Regina Hekking-Peters

De juiste bufferformule is toch gelijk aan de evenwichtsvoorwaarde (alleen iets anders opgeschreven) dus dat is dan toch *1 ?

Door: Regina Hekking-Peters | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 10:06 uur

Maar ze houden de bufferformules algemeen.

dus pH = pKz -log[zuur]/[base], zonder formules in te vullen, dan ook 1 pnt?