Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: van Damme-Rosenmöller
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
10:47 uur
Dat vind ik persoonlijk niet, omdat de leerling dan niet laat zien te begrijpen wát het zuur is en wát de base. Moet dus wel met juiste concrete formules deeltjes zijn ingevuld. |
||
Door: Siewertsen
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
12:16 uur
Wat doen we met leerlingen die de pH van het zoutzuur uitrekenen in 2 decimalen. dus pH = 1,47? Scoren ze bolletje 4 en 5? |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
12:21 uur
Reagerend op de opmerking "Op https://www.examenblad.nl/veel-gevraagd/hoeveel-significante-cijfers-heeft/2021?regime=hflinks&horizon=vj12cmq1faur wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen decimalen en signifcante cijfers bij pH-berekeningen. Het lijkt mij dan dat het vijfde bolletje van het CV niet overeenkomt met de vraag." : Dit is uit een stuk dat getiteld is " Hoeveel significante cijfers heeft de pH bij een gegeven waarde van [H+]? En hoe zit dat andersom?(Sorry voor grootte, weet ff niet zo snel dit aan te passen). Dus gaat het in beide gevallen over de significantie. Dat wordt nader gespecificeerd door te zeggen dat de significantie van een pH in de decimalen zit en niet in de rest. |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
12:22 uur
Als een leerling een pH (uit de context van de opgave) uitrekent in 2 decimalen is dat m.i. inderdaad het 4e en 5e bolletje. |
||
Door: Tamas
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
12:22 uur
Volgens mij 2p, een pH berekeniong en 2 decimalen zijn de laaste 2 bolletjes |
||
Door: Miloud Boualili
|
Datum:
Vrijdag
28
mei
2021,
12:58 uur
Zeker 2p, bolletje 4 en 5 . |
||
Door: Jouke Sjollema
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
09:34 uur
@Lam "Andersom: als een leerling niets berekent, maar wel opschrijft: "antwoord in twee decimalen", mag je dan het laatste bolletje rekenen?" Nee, er staat dat de uitkomst van de berekening gegeven moet zijn in twee decimalen. Dus het gaat niet alleen om de vaardigheid; het bepalen van het aantal significante cijfers/decimalen, maar ook om de vaardigheid dat je het juist noteert (aan het eind van een berekening). Als ze verder een onzin berekening hebben, maar wel een pH in twee decimalen, dan voldoen ze wel aan het 5e bolletje. |
||
Door: Rijneveld
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
12:29 uur
Ik zit zelf een beetje te worstelen met het 3e bolletje. Als een leerling het 1e en 2e bolletje niet scoort (dus onjuiste formule voor Kz noteert en onjuiste concentraties) kan dan bolletje 3 nog gescoord worden doordat de leerling zijn onzin-berekening goed uitvoert? Of kan het 3e bolletje per definitie niet gescoord worden als 1 en 2 niet behaald zijn? |
||
Door: Molenkamp-Gorter
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
12:34 uur
Nee, dat kan niet. maar het 4e en 5e wel, dus toch nog 2/5 p te halen als je er niks van snapt. Voor *4 moet je wel de -log nemen van een getal wat je daarvoor [H3O+] hebt genoemd, het hoeft niet het goede getal te zijn. Dus -log 0,034 = 1,47 is 2p. |
||
Door: Miloud Boualili
|
Datum:
Zaterdag
29
mei
2021,
14:25 uur
4, en 5 krijgt hier bijna iedreen 2punten. . ! |