Praktijkervaringen met alternatieven voor schriftelijke toetsen

Praktijkervaringen met alternatieven voor schriftelijke toetsen

Door: Jarno Timmermans | Datum: Dinsdag 2 februari 2021, 17:08 uur (Bewerkt op: 02-02-2021 17:10)

Beste forumleden,

Zoals jullie allemaal zit ook ik weer vast in een onmogelijke situatie. De scholen zijn (deels) gesloten en toetsing is een drama. Weliswaar gaan de PTA toetsen bij ons op school wel gewoon fysiek door maar alle niet-PTA toetsen worden voor onbepaalde tijd geschrapt. Zaken als profielkeuze adviesen en dergelijke worden gebaseerd op gebakken lucht. 

De schoolleiding wil echter wel dat we 'cijfers generen'. Ik moet er van kokhalzen, zulke termen, maar ik voel ergens toch ook de drang om te toetsen of de kennis en vaardigheden wel over komen. Natuurlijk zijn we allemaal in meer of mindere mate bekend met digitale toetsvormen zoals Quayn en Forms maar hoe je die ook probeert dicht te timmeren, de afname condities blijven een ontzettend gebrek aan validiteit garanderen. 

Ik ben daarom op zoek naar collega's die alternatieven voor de schriftelijke toetsen hebben bedacht. Wat kunnen wij in ons natuurwetenschappelijk en analytische vak nu doen om leerlingen op enige manier te toetsen zonder dat we daarbij een toets gebruiken? Ik heb lang en hard zitten nadenken maar ik voor 3e, 4e en 5e klassen kan ik me echt niet voorstellen hoe we dat kunnen doen. Ook hierin strooit de schoolleiding met tenekrommende termen als 'out-of-the-box' en 'creatief' denken maar in een vak waarin berekeningen en gebruik van wiskundige vaardigheden centraal staat is dat ontzettend moeilijk, zoniet onmogelijk!

Ik hoop dat wel elkaar een beetje kunnen helpen hiermee.

Antwoord:

Er zijn nog geen reacties