vraag 08

vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 9 juni 2021, 19:30 uur

Noteer hier uw vragen, antwoorden en opmerkingen.

Antwoord:

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 15 juni 2021, 21:23 uur

Ik heb mijn leerlingen geleerd, dat je bij cis twee dezelfde groepen aan dezelfde kant hebt en bij trans dat dezelfde groepen schuin tegenover elkaar zitten én dat als je vier verschillende groepen aan een dubbele binding hebt dat je dan de E/Z benaming moet gebruiken. Zie ook: When to use cis or Z and trans or E? (researchgate.net)

Ik ga daarom de leerlingen die alleen C7 en C8 hebben gekozen een punt toekennen.

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Dinsdag 15 juni 2021, 21:49 uur

Ja, mijn eigen antwoord was ook één cis/trans en die andere heb ik benoemd en erbij gezegd dat die bindingen Zusammen/Entgegen genoemd zouden moeten worden. Ik was nogal trots op m'n eigen antwoord. ;-)

En als een leerling dat antwoord geeft, lijkt het mij helemaal terecht.

 

Door: de Witt | Datum: Dinsdag 15 juni 2021, 22:00 uur

@Bert: Ik heb in de les precies dit verschil tussen cis/trans en E/Z uitgelegd. Lijkt mij inderdaad een punt. 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Dinsdag 15 juni 2021, 22:28 uur

Als een ll die toelichting erbij geeft, valt dat onder 3.3 lijkt me. Maar anders is het helaas niet goed.

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 08:08 uur

Er wordt geen toelichting gevraagd, dus bij geen van de antwoorden lijkt me dat nodig. En aangezien ik kan uitleggen dat de leerling zo (cis/trans vs E/Z) gedacht heeft lijkt me ook zonder uitleg een beroep op regel 3.3 gerechtvaardigd.

Door: de Haan | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 08:42 uur

precies hetzelfde hier, leerling heeft zelfs eerst de goede allemaal genoemd en vervolgens doorgestreept. 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 10:04 uur (Bewerkt op: 16-06-2021 10:26)

Maar E/Z valt buiten de stof. Dus hoe moet een 2e corrector dan weten dat een ll dat gebruikt heeft om zijn antwoord te bedenken, als het er niet bij staat? Gewoon de 1e corrector maar geloven dat die dat verteld heeft? Dat gaat me wat ver. Het CV is leidend, en is niet fout. Anders moet er een verzoek naar het examenloket voor een aanpassing (en dat lijkt mij hier niet nodig).

Als je E/Z uitgelegd hebt, en de ll vat deze vraag als zodanig op, is deze nog steeds correct te beantwoorden: bij al deze nummers komt E/Z isomerisatie voor. Dus dat is nog steeds geen reden om de vraag dan maar anders te beoordelen. Helaas.

Door: Tobias Schrama | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 10:20 uur (Bewerkt op: 16-06-2021 10:24)

Maar bij 11/12 gaat het ook om zelfde groepen, de H's zijn cis en de speciale zijn Cis. Lijkt mij dus maar 1 goed antwoord. En E/Z staat niet echt benoemd in syllabus toch?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 10:25 uur

De vraag is niet: welke heet cis en welke heet trans?

Maar: bij welke binding is dit type isomerisatie mogelijk?

Door: van Dooren | Datum: Woensdag 16 juni 2021, 15:42 uur

Los van de Z/E- cis/trans-discussie: in de vraag staat het meervoud "welke bindingen". Dan kan het antwoord nooit 1 C=C binding zijn.