Vraag 10 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
24
april
2022,
21:57 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Hutjens
|
Datum:
Maandag
16
mei
2022,
22:44 uur
Ik heb zelf het examen gemaakt en heb het aantal deeltjes op t=0 berekend met de formule: A = (ln 2 / t1/2) * N en kom daarmee uit op 9,4 kg. Wie kan mij vertellen waarom dit niet goed is? |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Maandag
16
mei
2022,
23:17 uur
Kom ik ook op uit. Als tussenantwoord kom ik op 2,39*1025 deeltjes. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Maandag
16
mei
2022,
23:17 uur
Kom ik ook op uit. Als tussenantwoord kom ik op 2,39*1025 deeltjes. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
11:17 uur
Kolopt, het snijpunt met de x-as zou moeten zitten op t ½ / ln2 dus in dit geval op 127 jaar.
|
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
13:18 uur
Ik heb moeite met deze vraag. Ze zeggen wel dat je er van uit moet gaan dat de activiteit constant blijft maar in de grafiek zien de leerlingen toch duidelijk een kromme lijn en hebben geleerd dat de activiteit dan niet constant is. We vragen van een havo leerling dat ze dus een benadering bedenken (waarvan het antwoord overigens niet eens overeenkomt met de veel makkelijkere methode die we op het VWO gebruiken) en zetten ze nog eens op het verkeerde been ook met de grafiek. In het eerste deel van de vraag staat natuurlijk een hint maar tot nu toe zie ik nog maar 1/20 leerlingen die begrijpen dat ze dit moeten gebruiken voor het tweede deel van de vraag. De rest schiet in de paniek. Als er nu een grafiek met een veel grote halveringstijd staat zou het veel duidelijker zijn dat je van een constante activiteit mag uitgaan. Wat mij betreft zou de vraag voor een havoleerling al moeilijk genoeg zijn met een bijpassende grafiek. Laat staan dat ze nu door de grafiek nog een keer op het verkeerde been worden gezet. |
||
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
13:25 uur
sluit me aan bij de laatste spreker. veel leerlingen hebben de vraag overgeslagen. Of zijn op het verkeerde been gezet door de grafiek. |
||
Door: Gerhard van Hunnik
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
16:24 uur
(Bewerkt op: 17-05-2022 16:26)
Het gebruik van A-=ln2/t(1/2)*N is geen stof voor havo maar voor vwo. De gekozen constructie is een m.i. ingewikkelde manier om toch die het verband tussen activiteit en aantal atomen te laten zien en berekenen. In dit geval zou het mooier geweest zijn om 'gewoon' die formule te geven met een stukje uitleg. Overigens..... ik vind dit een lastig voorbeeld van een 'doorvraag vraag'. Als je stapje 1 niet ziet houdt het 'dus' op. Stap 1 is welliswaar een hint maar wel een heel gekunstelde. |
||
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Dinsdag
17
mei
2022,
21:20 uur
Bij bol2 staat: Inzicht ΔN=A Δt |
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Woensdag
18
mei
2022,
12:00 uur
(Bewerkt op: 18-05-2022 12:01)
Ik heb het volgende geval:
Leerling noteert netjes de tijd van 120 jaar en werkt dit zelfs om naar seconde. Vervolgens noteert hij de activiteit in Bq en zet er achter dat het deeltjes per seconde zijn die vervallen. Daarna vermenigvuldigt hij activiteit met massa maar vergeet de tijd er bij te betrekken. Hij heeft wat mij betreft wel het inzicht laten zien omdat hij de activiteit in deeltjes/seconde noteert en de tijd in seconde noteert. Is dat voldoende voor bol 2 (en misschien zelfs bol 3?) |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Woensdag
18
mei
2022,
15:13 uur
Ben ik de enige die het vragen naar 3 significante cijfers voor het 1e deelantwoord onzinnig vind als het antwoord 120 jaar is? Als het nou in seconcen gezet moest worden snapte ik hem nog, maar nu... =) |