Vraag 03

Antwoord:

Door: Faas | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 22:17 uur

ik heb nogal wat leerlingen die y=3,05 zeggen. Eerlijk gezegd vind ik daar ook nog wel wat voor te zeggen om dan dat 1e punt te geven: 'als hij de hoogte van de ring bereikt'

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 22:28 uur

@Faas: daar is in eerdere jaren ook wel discussie over geweest. Wat de leerling moet inzien, is dat het model met stapjes gaat, en dat y dus nooit exact 3,05 zal zijn. Daarom kan y = 3,05 geen goede stopvoorwaarde zijn.

Door: Vorselman | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 17:00 uur

Ik heb, net als hierboven, ook leerlingen die zeggen dat één van de voorwaarden is dat er een y waarde is die voor de tweede keer kleiner is dan 3,05m. Dat reken ik voorlopig goed, wellicht dat de kringbespreking hier wat over kan gaan zeggen. Hoe ik dat in een model zou moeten stoppen weet ik niet, maar kun je van een leerling nu vragen of hij dat ook mee moet nemen in zijn antwoord... 

De gelijk aan of kleiner aan discussie is inderdaad al vaker gevoerd en het moet echt "kleiner of gelijk aan zijn"

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 10:50 uur (Bewerkt op: 21-05-2022 11:56)

Volgens mij mag de tweede voorwaarde ook zijn dy < 0. Wordt niet genoemd in het CV, maar als vy < 0 is, is dy dat ook.

 

Aanvulling: Laat maar, niet goed gelezen, staat er wel gewoon...

Door: Hutjens | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 11:19 uur

Als een leerling opschrijft:
vx <0

vy <0

 

Dan krijgt het wel het tweede bol, toch? Ik vind het vreemd dat er bij de twee inzichten niet het woordje EN staat vermeld

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 11:32 uur

Je krijgt dan ook het tweede bolletje, je hoeft ze niet in de modeltaal op te schrijven en ook niet als één regel, het gaat enkel om de losse voorwaarden.

Door: Hutjens | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 11:46 uur

@Ruben Koster, dankje

 

1. Een leerling die vy<= 0 schrijft (kleiner of gelijk aan 0). Ik zie niet in waarom dat niet goed zou zijn. Als de bal de ring in het hoogste punt zou bereiken (wat vreemd is, want de vorm van de bal en ring laat dit niet toe), mag het model ook stoppen, toch?

2. Wat vinden jullie van het volgende alternatie: Als y>3,0 en y+dy<3,0 dan Stop EindAls.
Ik trek een puntje af, vanwege de 3,0 (ipv. 3,05; 3,1 of 3), maar ik denk dat dit wel zou werken...? Het impliceert dat de bal omlaag aan het gaan is, want 1 stapje verder en je zit lager. Ik ben geneigd het tweede punt wel te geven, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?


 

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 11:55 uur

@Hutjens

1. Op z'n hoogste punt door de ring gaan lijkt me inderdaad vrij ingewikkeld. Aan de andere kant, er wordt in vraag 3 nergens aangegeven dat er gescoord moet worden...

2. Volgens mij is dat (met 3,05) gelijkwaardig aan y < 3,05 en dy < 0. Want de tweede voorwaarde kan alleen kloppen als dy < 0. En de combinatie zorgt ervoor dat y < 3,05.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:19 uur

Begrijp ik nu goed uit de examenbespreking dat ik het tweede bolletje niet mag toekennen bij:

" als x>1,5  en y<3,1 " ?

het voldoet toch gewoon aan de vraag? Het is niet elegant. En het klopt niet voor alle variaties, maar het klopt.... toch?

Door: Ruben Koster | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:40 uur

Klopt, dat mag inderdaad niet volledig goed gerekend worden. Dubieus blijft het wel, want nergens in de vraag gaat het nog over scoren, dus de voorwaarden leveren wel netjes figuur 6 op. Maar het zijn geen goede modelregels voor het algemene model.