Vraag 11 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zaterdag
23
april
2022,
22:54 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Kortstra
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
18:11 uur
Narekenen geeft als eindantwoord 115,2 W, dus 1,2·102 ipv 1,1·102 W |
||
Door: Bart van de Laar
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
18:30 uur
Ik kom uit op 114,89 W, dus dan klopt het wel. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
19:31 uur
Om onbegrijpelijke redenen heb ik al bij drie leerlingen gezien dat ze de oppervlakte in 1 significant cijfer uitrekenen en daarmee doorrekenen zodat het eindantwoord nogal gaat afwijken. Dat vind ik niet meer onder acceptabel afronden vallen.... |
||
Door: Lenders
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
21:00 uur
Ja, die heb ik ook al een paar keer gezien. Dan komt er volgens mij 91 W uit toch? Misschien doen ze dat omdat r = d/2 en denken ze dat 2 maar een sign cijfer heeft? Ik heb t ook fout geteld. |
||
Door: Ockhorst
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
22:16 uur
@Kortstra en @Bart: Als je rekent met de afgeronde waardes zoals ze in het CV staan komt er 115,2 W uit. Rond je niet tussentijds af komt er 114 W uit. Ik verwacht hier een aanvulling op het voorschrift omdat bij acceptabel tussentijds afronden je net over de grens gaat. |
||
Door: Bart van de Laar
|
Datum:
Vrijdag
20
mei
2022,
22:57 uur
@Monsees: ik heb zelfs leerlingen die 1,0 (maal tien tot de min negende) opschrijven! Ik snap echt niet hoe ze daarbij komen! Hetzelfde bij opgave 5, waar leerlingen 3,0 opschrijven (in plaats van 3,4). Ik zou graag een leerling om de gedachtegang vragen. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
00:45 uur
1,0 maasl 10 tot de min negende als wat???
|
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
12:04 uur
Ik heb ook meerderen met die oppervlakte... 1,0 ipv 1,25 zeg maar.
overigens: als ze dus niet 1/4 pi d^2 gebruiken, maar pi*r^2 opschrijven en wel een rekenfout maken dus, hebben ze dan wel het eerste bolletje (maar laatste dus niet vanwege rekenfout)? Dat zou gunstig zijn voor leerlingen die elders nóg een rekenfout maken eerste bolletje is neem ik aan vooral voor het inzicht en gebruik oppervlakte toch? |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
15:13 uur
(Bewerkt op: 21-05-2022 15:13)
@ Bart van der Laar & Hermine Dees-Ribbers Volgens mij gaat het bij de macht van -9 fout doordat leerlingen hun rekenmachine niet op wetenschappelijke notatie hebben staan. Ze zien dan 0,000000001 staan (of 0,000000003 bij vraag 5) en hebben niet door dat er nog iets achter kan staan. Dan tellen ze alleen hoeveel plaatsen de komma opschuift en komen ze op 1,0 (of 3,0) *10^-9, waarbij ze die 0 zelf achter de komma plaatsen. Tenminste, dat vermoed ik. Stom is het wel, want het is zeker niet acceptabel tussentijds afronden. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Zaterdag
21
mei
2022,
16:09 uur
Aaah.... werkt de ENG knop dan nog? Die is voor veel van mijn leerlingen een openbaring. |