Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 23 april 2022, 22:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 18:33 uur

Je kunt het ook aantonen door I·x2 te vergelijken voor twee punten. Wat wordt dan de puntenverdeling? Twee punten voor inzicht dat I·x2 berekend moet worden voor twee metingen?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 22:37 uur

Of zelfs Pbron = I·4πx2 berekenen voor 2 of meer metingen.

Voorstel voor alternatief voor bol 2 en 3:

  • inzicht dat I·x2 (of I·4πx2) berekend moet worden voor 2 metingen
  • inzicht dat deze waarden gelijk moeten zijn als de kwadratenwet geldt

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 18:00 uur

Is het opschrijven van de kwadratenwet voldoende voor het eerste bolletje?

Door: Bart van de Laar | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 18:57 uur

@Kortstra: die vraag heb ik ook. Voor veel leerlingen is de formule P = I/4 pi r^2 de kwadratenwet (zo staat het ook in ons boek). Ik heb het goedgerekend.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 19:37 uur

Ik ben twee varianten tegengekomen.

1) P uitrekenen voor twee regels van de tabel en vergelijken.

2) P uitrekenen voor één regel en vervolgens met die P een I bij een andere afstand uitrekenen en vergelijken met de tabel.
 

Beide zijn prima oplossingen. Wat ik in zo'n geval doe, is de oplossing uitschrijven met een puntenverdeling en die bij het werk voegen zodat de gecommitteerde kan zien hoe ik aan m'n punten kom als het antwoord niet volledig goed is. Werkt uitstekend en scheelt veel discussie omdat meteen duidelijk is waar je het over hebt. 

Door: Bosboom | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 14:45 uur

Lastig correctievoorschrift voor deze vraag met veel te veel punten. Ik vind 4 punten echt veel te veel. Òf de leerlingen doen het goed omdat ze snappen wat ze moeten doen. Òf ze doen het fout omdat ze de kwadratenwet niet snappen (die hebben vorig jaar van een andere docent les gehad ;-)    ). Rekenfouten worden praktisch niet gemaakt (bij mij slechts 1 leerling).

Door: Enzo Meijer | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 16:36 uur (Bewerkt op: 21-05-2022 16:40)

Ik ga nu uit van het verslag van de landelijke examenbespreking. Daar staat het volgende

Als de leerling de BINAS-formule voor de kwadraten geruikt:

  • Gebruik formule I = P / 4π·r2
  • Uitgerekend voor minimaal twee waarden
  • Inzicht dat ze gelijk moeten zijn
  • Conclusie

Er is geen sprake van een aanvulling. Mag ik deze wijze dan toch gebruiken om punten toe te kennen?
Bovenstaande vraag over enkel noteren van de kwadratenwet biedt hier ook uitkomst; er moet sprake zijn van gebruik van de formule.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 21 mei 2022, 17:51 uur

Bij een alternatieve methode die niet in het cv staat moet je punten toekennen in de geest van het cv. Zo'n puntentelling als in het verslag staat kan dan een houvast zijn. Lekker gebruiken dus, en zo nodig je 2e corrector erop wijzen dat je dit gedaan hebt.

Door: Schut-den Haan | Datum: Zondag 22 mei 2022, 15:51 uur

Volgens mij staat de term 'kwadratenwet' niet bij de vaktermen in de syllabus. Ik heb veel met verbanden geoefend en dus ook met omgekeerd evenredig met het kwadraat en dan  ook wel de term kwadratenwet genoemd bij de verschillende formules waarvoor dat gold, maar leerlingen hebben die term niet altijd onthouden en weten dan niet wat ze moeten doen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 22 mei 2022, 16:14 uur

Domein H, specificatie 1. Of ze het ding ook bij naam moeten kennen wordt uit de syllabus niet geheel duidelijk.