Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 16 mei 2022, 19:55 uur

Hoe zat het ook weer met de "consequente conclusie".
Een leerling mist de tweede bullet "methanol reageert in R1" Zijn consequente conclusie is dus dat het qua methanol een gesloten systeem is. Kan ik de 3e bullet dan ook toekennen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 20:11 uur

@Bert: Ja, volgens mij wel.

Nog iets anders.

1. Wat als een leerling aangeeft dat stof Z ontstaat door een reactie van DMC met picolinamide.... en dus dan leidt tot de conclusie dat het geen netto verbruik kent....ik zie niet in waarom een leerling met een beetje inzicht die niet zou doen (zou zelfs niet weten of dit niet ook echt gebeurt....) en daarmee toch bolletje 2 kan scoren. Want hij verklaart wel waar Z vandaan komt en dat het in zijn geval geen effect heeft op de methanolhoeveelheid...dus netto geen gebruik. Dus drie punten (mits bolletje 1 goed).

2. Wat een rare, dusbbele vraagstelling. Waarom twee verschillende bewoordingen? "Geef aan of het een gesloten systeem is" en "of dat in het proces netto methanol wordt gebruikt".  Ikzelf zou eerder kiezen voor "Leid af of het een open of gesloten systeem is voor methanol." of "Leid af of er netto methanol wordt verbruikt." 

3. Of eigenlijk zou ik nooit voor de combi van de begrippen "netto" en "methanol" kiezen. Want wat is nou weer "netto methanol"? "Leid af of methanol moet worden toegevoegd aan het proces of dat er door hergebruik geen methanol hoeft worden toegevoegd om dit proces voort te laten gaan." Zoiets??

 

Door: Bert Keegstra | Datum: Maandag 16 mei 2022, 20:40 uur

@1 het wordt (blijkbaar) van een leerling verwacht dat hij de (niet te ingewikkelde en makkelijk kloppende) reactievergelijking kan bedenken: picolinamide + methanol => stof Z + methanol, waarbij in feite alleen methanol moet worden ingevuld door de leerling.

Ik denk dat dat te doen moet zijn voor een leerling.

Door: Belgraver | Datum: Maandag 16 mei 2022, 21:31 uur

@wouter: 1 volgens mij leidt het afvoeren van z sowieso tot verlies van de methanolvoorraad want om DMC te vormen zijn 2 methanolmoleculen nodig  (conclusie: systeem is qua methanol niet gesloten/ er wordt netto mehanol verbuikt).

2: eens, zeer krukkig geformuleerd en dan heb ik het nog niet eens over: reactie1, reactie2, R1, R2, S1, S2, figuur1, figuur2, diagram1 en diagram2. Je zal maar zenuwachtig zijn...

Ik vraag mij af of bullit 1 wel nodig is om een correct geformuleerd antwoord te geven op de vraag: door afvoer van Z gaat er methanol verloren en dus is het systeem niet gesloten.

Niets gezegd over reacties 1 en 2, maar dat is ook niet meer relevant: conclusie zou toch het zelfde blijven.... maar of er sprake is van notie voor het scoren van de eerste bullit? Er wordt wel gevraagd "met behulp van de reacties die optreden in R1 en R2", maar hoeveel reacties heb je nodig om de juiste conclusie te trekken?

Door: Bleeker | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 09:09 uur

ik ga er ook van uit dat de 3e bol kan als bolletje 2 is gemist. 

Door: de Kruif | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 12:28 uur

@ Bleeker, er staat consequente conclusie dus de derde bol is zekker te scoren zonder de tweede.

Door: Wilke | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 13:43 uur

Ik vind het jammer dat een leerling die gezien heeft dat stof Z methanol "verbruikt" ook nog moet noemen dat de andere reactie geen methanol verbruiken. Dat is voor de consequente conclusie niet meer nodig. Er staat in de vraag "met de reactieS", maar dat vind ik voor een zenuwachtige leerling wel een heel magere verwijzing.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 14:44 uur

@Belgraver...ik begrijp je reactie op punt 1 van mij niet. Ik duidt dat een andere stof dan methanol kan reageren en leiden tot hetzelfde reactieproduct, waardoor er geen koppeling meer bestaat tussen Z en methanol...dan is het toch allemaal sluitend tov het methanol?

 

@Wilke vandaar dat er notie staat bij 1. Dus bij een juiste conclusie kan toch worden aangenomen dat die notie er is...???

Door: Belgraver | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 15:40 uur

@Wouter: ik begrijp niet hoe z gevormd zou kunnen worden zonder dat het tenkoste gaat van methanol. Stel DMC reageert in R1 met picolinamide. Dan kan dat DMC molecuul in R2 niet de 2 methanol moleculen terug produceren waaruit DMC gevormd is (verlies aan methanol dus). Verder denk ik dat die gereageerde DMC zelf ook als bijproduct afgevoerd zou worden, dus uitstroom van 2 methanolmoleculen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 18:42 uur

Thanks, nou begrijp ik het. En ja, je hebt gelijk...methanol die het goedmaakt komt natuurlijk vrij uit het DMC...dus minder DMC dat omgezet wordt in methanol, dan minder productie methanol dan weg gereageerd in reactie 1. Had ik gewoon niet doorzien. Dank voor het geduld.