Vraag 17

Antwoord:

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 10:52 uur

Reactie onder hogere druk is niet goed he? 

Ik hoop alleen van wel :)

Door: Lameris | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 12:58 uur

@jose nee helaas. Zijn vloeistoffen

Ik heb meer natronloog wel goedgerekent. vanwege het argument dat de dan de gemiddelde concentratie gedurende de reactietijd dan hoger is. Gemiddelde hogerege concentratie = hogere opbrengst.

Door: Anja Droogendijk | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 13:59 uur (Bewerkt op: 26-05-2022 13:59)

Waarom wordt de gemiddelde concentratie natriumhydroxide hoger als je er natronloog bij doet? Is mi afhankelijk van de concentratie van de natronloog.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:06 uur

@Anja..zie mijn reactie van dinsdag, maar hier de essentie: "de concentratie blijft hierdoor wel langer hoog, dus verloopt de reactie over het geheel sneller.....toch wel dus??? Want dan is "meer weer goed. Sorry dat ik hier openlijk redeneer...kom toch tot de conclusie dat "meer" goed is. "

"Meer" zorgt ervoor dat er gemiddeld meer NH2 groepen zijn gevormd binnen dezelfde tijd en heeft de hoeveelheid chitine niet aangepast....exact volgens de vraag. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:28 uur

Trouwens...ik bedenk mij ineens...ook een hogere concentratie chitine kan goed zijn..want er staat dat er "eenzelfde hoeveelheid chitine" moet zijn, maar een reactieomstandigheid is dat er minder oplosmiddel wordt gebruikt, dus dan is bij eenzelfde hoeveelheid de concentratie hoger. 

Lijkt mij ook logisch dat natronloog toch al in overmaat gebruikt wordt, want die kost bijna niks. Dus dan is deze verhoging zelfs meer van invloed. 

Niet dat een leerling bij mij dit antwoord gaf, maar wel leerlingen die gewoon "hogere concentratie, want meer effectieve botsingen" geven. Reken ik dus goed, ondanks dat de stof niet genoemd is (en geen tijdseenheid, maar ja, de uitleg was dan ook de vraag niet). 

Wat vinden jullie?

Door: Lameris | Datum: Zaterdag 28 mei 2022, 14:21 uur

chitine is een vaste stof, dus hogere concentratie is niet mogelijk bij deze stof.