Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:34 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Loes Vermeij | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 20:42 uur

Door de opmerking x is een waarde tussen 0 en 1 dacht ik dat je x een waarde moest geven... Toen ik cv zag dacht ik zooo makkelijk. Hadden jullie dat ook? 

Door: Theelen | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 22:41 uur

@Loes Vermeij:
Ik zie idd dat leerlingen daar mee aan de slag gaan en menen te moeten puzzelen aan de verhoudingsformule van dolomiet.

Ook hoorde ik dat leerlingen in de war raakten van de informatie uit de tekst bij deze opgave: 
Er wordt verteld:
" Gerolsteiner is een koolzuur houdend mineraalwater" . In fig 1 wordt  ' schematisch aangegeven ... waardoor Gerolsteiner mineraalwater wordt gevormd. '
 Bij vraag 6 moest vervolgens een RV worden geproduceerd waarbij dolomiet reageert met opgelost CO2 en daarbij zou dan koolzuur houdend mineraalwater ontstaan? ....
Op Blz 6 staat vervolgens ' de koolzuurhoudende variant van Gerolsteiner heet Gerolsteiner Sprudel' ... Huh was de reactie: er zat toch sowieso koolzuur in?

Ik snap heel goed dat tot flink wat verwarring kan leiden...

Door: Windmeijer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 09:25 uur

Onduidelijke tekening. Leerlingen begrijpen het ook niet (vertelden dat achteraf). Waarom zijn op bepaalde plekken bepaalde ionen getekend en op andere plekken de stoffen zelf (CO2, HCO3, CaxMg(1-x)CO3, Mg2+, Ca2+). Nu lijkt het alsof de opwaartste stroom water zorgt voor het oplossen, terwijl dat vooral natuurlijk de CO2 in de neerslag zal zijn. Tekening verheldert niet maar zorgt voor verwarring.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 12:44 uur

CaxMg(1-x)CO3 + CO2 + H2O --> Ca2+x + Mg2+(1-x) + 2 HCO3-

Alleen eerste deelscore? Tweede deelscore is fout en derde deelscore kan dan niet meer gescoord worden omdat niet alle formules juist zijn. Zuur, omdat veel andere leerlingen er een veel groter potje van maken maar dan nog wel de eerste deelscore scoren.

Door: Melanie Lips | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:23 uur

Aantal leerlingen noteren na de pijl: 1-x Mg2+ en vergeten dus de haakjes rondom 1-x... Moeten we dit aanrekenen in 3e bol?

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 15:27 uur

Ik zou dat niet aanrekenen, leerlingen hebben keurig de coëfficiënt voor het deeltje staan en dit valt ook niet echt op een andere wijze te interpreteren. Ja, in theorie dat een deeltje '1' wordt toegevoegd en -x deeltjes Mg2+...

Door: de Witt | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 16:12 uur

Enkele leerlingen hebben

CaxMg(1-x)CO3 + 2CO2 + H2O → xCa2+ + (1-x)Mg2+ +2HCO3- + CO2

CO2 staat dus voor en na de pijl.

Missen ze dan het 3e bolletje en nog een punt voor tribune-deetjes in de vergelijking, of alleen het 3e bolletje?

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 16:25 uur

Ik heb alleen het derde bolletje gedaan

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 17:24 uur

Volgens t model; vrij snel 2 punten als je eigenlijk alleen de gegevens juist overschrijft...  bolletje 3 slecht gescoord. Ik heb extra deeltjes (zelfs He links en rechts...) allen onder 3e bol genomen, strikt volgens t cv.

Als een leerling iets gaat invullen voor de x, wel meteen 2 punten kwijt....

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 20:10 uur

@ de Witt: Ik doe dan juist b3 ook gescoord, maar een punt aftrek voor tribune deeltje. Onder de streep dus evenveel punten :)