Vraag 14

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 12:59 uur

@Wouter @Judkins
Ik zit daar ook mee, als dat onderste antwoord goed gerekend mag worden (waarbij de ladingsverdeling overigens veel meer overeenkomt dan bij het goede antwoord volgens mij) is dan bolletje 1 ook te scoren in dat tweede goed te rekenen antwoord? Oftewel mag je 1 punt geven voor de H plaatsen op het onderste C-atoom? Lln kunnen niet weten wat de voeerkeur heeft. Jammer dat er wel bij de antwoorden van CvTE staat wat te doen met "indien", wat ook direct niet meer voorkomt overigens en niet met "het volgende antwoord goed rekenen".

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 28 mei 2023, 16:22 uur

Een H aan de onderste C mag je (volgens mij) geen punt voor geven. Als je kijkt naar het deeltje dat gevormd wordt, moet de pluslading op de onderste C terecht komen en moet daar nog een binding gevormd kunnen worden (want daar wordt de O van de OH-groep gebonden). De leerlingen hebben bij mechanismen geleerd (voor het zetten van elektronenpijltjes) dat je bij dit soort vragen moet nagaan of het oplevert wat eruit moet komen. Ik begrijp alleen niet dat het onjuiste deeltje volgens de opmerking 2p mag opleveren. Dat had mijns inziens een indien met 1p moeten zijn. En dat was voor iedereen welduidelijker geweest.  

Door: de Kruif | Datum: Zondag 4 juni 2023, 21:48 uur

Antwoord van het CvTE op de vraag of er deelscores gegeven kunnen worden bij  antwoorden waarbij staat "dit ook goedrekenen" en het verzoek dit te specificeren net als met de "indiens" gedaan is, omdat de meningen daarover nu verschilen is als volgt:

Tijdvak: CSE 1e tijdvak
Niveau: vwo
Vak: scheikunde

Vraagnummer: 14


Geachte mevrouw De Kruif,

Dank voor uw bericht. Wij hebben deze voorgelegd aan onze vakdeskundigen en ontvingen de volgende reactie:

Wij zijn van mening dat het correctievoorschrift hierin eenduidig is. Wij gaan uit van uw professionaliteit als corrector. Als wij hierover een uitspraak zouden doen, zouden wij op de stoel van de corrector gaan zitten en daarmee een toelichting geven die het correctievoorschrift voor de betreffende correctoren mogelijk uitbreidt of inperkt. Dat kan helaas niet. 

Toch willen wij u bedanken voor de feedback. Wij geven uw opmerkingen door aan de examenmakers ter bespreking bij de evaluatie van dit examen. 

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Nieuwe meldingen over de inhoud en/of afnamecondities van een centraal examen kunt u doen via het contactformulier van het Examenloket. 

Met vriendelijke groet,

Marieke Biezeno

 

Door: van de Ruitenbeek | Datum: Maandag 5 juni 2023, 17:24 uur (Bewerkt op: 05-06-2023 17:26)

Ik ben het eens met Wouter, Judkins, Ingo en Kruif

als het CV/CvTE had gewild dat er geen deelscores gegeven mogen worden hadden ze wel voor 'indien het volgende antwoord is gegeven' gekozen in plaats van voor 'dit antwoord goed rekenen'.

Door: Patricia Gubbels | Datum: Maandag 5 juni 2023, 20:21 uur

Volgens mij staat hoe om te gaan gewoon op examenblad.nl, bij vragen over dit examen. Daar staat "hoe om te gaan met indien antwoorden" en dan zijn er twee opties:

Vraag

Hoe moet een ‘indien’ bij de correctie worden gebruikt?

Antwoord

Afhankelijk van de formulering kan het indien op 2 manieren worden opgevat:

− Het indien is exclusief voor het in het indien beschreven antwoord: “indien het volgende antwoord is gegeven”

− Het indien is voorbeeldmatig voor een range aan vergelijkbare fouten die je kunt maken: “indien een antwoord is gegeven als”

Hier is het indien antwoord exclusief voor de structuur die gegeven is eronder, en mag je dus niet analoog aan het eerste antwoord de bolletjes gebruiken