Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:45 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 22:24 uur

Er zit een fout in het nakijkmodel. Asparagine wordt daar een peptide met een neutrale zijgroep genoemd. Het is echter een zure zijgroep. Ik zal dat melden bij het CvTE.

Door: Kooijman | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 23:30 uur

Deze is ook echt wel erop of eronder. De essentie van de vraag zit eigenlijk alleen in *2 en dit wordt dan naar 3 pnt. gerekt.

"Zuren aminozuren zijn in basich milieu negatief geladen. Keten B heeft daar meer van dus B."

Dit dekt de lading maar de tweede zin bevat dan *1 en *3? Lijkt me heel summier voor 3 pnt.

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 12:18 uur

Het is super summier, maar volgens mij toch alle drie de bullets geraakt :)

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:07 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 14:07)

Prima, dank.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik hier *3 wel heel moeilijk vind. Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe die toegekend kan worden zonder *1 (en *2) en aangezien de conclusie zelf A of B is voegt het wat mij betreft weinig toe. Lijkt me eigenlijk een vraag van 2 pnt.

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 21:57 uur

@Bert: ik ben geen biochemist maar hoe Asparagine zuur? Zijn de protonen aan de CONH2 groep zuur? Kan me er wel iets bij voorstellen. Of zie ik iets over het hoofd. Overigens verwacht ik dat lln de zijtak als basisch gaan aanwijzen vanwege de NH2 groep.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 22:29 uur

Het is neutraal, inderdaad. In eiwitten vormt het wel een polair gedeelte, maar zal niet geladen zijn dan. 

Gelukkig beinvloedt dit maar weinig het antwoord en ik zou, vanwege de plaats in het BiNaS, eigenlijk zuur ook wel goed rekenen... 

Door: Bert Keegstra | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 21:54 uur

@Arjan, ik heb me idd laten misleiden door de kopje in BINAS 67H1. Primaire amiden zijn heeeeeeeel zwak zuur. Alleen Asp en Glu zijn zuren. Asn en Gln staan onder dat kopje omdat het amides van de eerst genoemde zuren zijn.

Door: Koen Tijssen | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 08:55 uur

Een leerling benoemt de verschillen tussen A en B. Zegt dan dat een hogere pH betekent dat het basischer is en dat lysine (K) in peptideketen A een basisch aminozuur is, terwijl glutaminezuur (E) dat niet is, dus dat peptideketen A meer Mn2+ bindt.

Kun je dit als consequente conclusie tellen? En dus bolletje 1 en 3 toekennen?

Door: Koen Tijssen | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 08:55 uur (Bewerkt op: 27-05-2023 08:55)

-

Door: Rijneveld | Datum: Zaterdag 27 mei 2023, 09:42 uur

Moet volgens jullie voor scoren van de 2e bol (inzicht dat...) het ontstaan van negatieve ladingen expliciet genoemd worden? 
Veel leerlingen noemen wel dat er H+ wordt afgestaan en dat de keten dan kan binden met Mn2+. Is dat voldoende inzicht?