Vraag 03

Antwoord:

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 21:04 uur

Een leerling koppelt Fe met een dubbele binding aan het C-atoom van de restgroep van Cys, en laat de 2 H-atomen aan deze C weg. Mag ik dit zien als 1 fout in bolletje 3? Technisch gezien kan ik de CH2-S van bolletje 2 ook niet geven, maar de leerling laat wel zien dat een C-atoom niet meer dan 4 bindingen kan aangaan.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 10:26 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 10:27)

Ik kom hier op uit:

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 10:34 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 10:40)

@Luc Bonten ik heb dan eerder mijn voorbeeld waarnneer een leerling zowel NH2 en COOh heeft op het einde, èn ook nog kringels. Die is eerder of 1e bolletje of 4e bolletje dan wel. Dipeptide is het niet want het is een fragment van enzym.

 

Voor mensen die het ook op moeten zoeken: ~CO - HN~ is fout van de dubbelgebonden zuurstof mag niet als CO worden weergegeven. NH mag wel. (zie syllabus)

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 10:35 uur

@Luc Bonten: Ik zou er ook maar 2 voor geven. 1ste en 4de niet. 

@Tobias...ben het eens met je kleurtjes.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 10:42 uur

De H van de S laten staan heb ik laten vallen onder bolletje 4. Is dat raar?

Door: de Goede-Aarts | Datum: Maandag 15 mei 2023, 14:12 uur

De H aan de S laten staan heb ik aangerekend bij bolletje 3 (want het is hét lastige stukje van de koppeling van het Fe-atoom met de atoombinding). Dit is wel belangrijk om straks bij de kringaanvullingen terug te vinden, want veel gemaakte fout. En anders kost het de een 2 punten en de ander 1p omdat je andere dingen samen neemt onder 1 bolletje. 

Uiteinden als van dipeptide heb ik -1p voor gedaan, maar idd volgens correctiemodel -2p. Ik wacht kringbespreking even af. 

Door: Gorgias Meijers | Datum: Maandag 15 mei 2023, 17:03 uur

Heeft een leerling de peptidegroepen aan de uiteinden niet goed getekend, dan wordt hij/zij daar twee keer op afgerekend. Dat is ook wat Luc Bonten signaleerde. Ik vind dat wel aan de zware kant om twee keer voor dezelfde fout te worden afgerekend.

Door: van Dooren | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 11:34 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 11:35)

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat één fout nu dubbel aangerekend kan worden. Maar bolletje 1 spreekt expliciet over een afgebroken peptidebinding en bolletje 4 over de ~ . Dus een H2N- en/of -(C=O)OH aan het begin/eind van het fragment moet toch echt 2x aangerekend worden. Een (C=O)-O~ is dan wél het 4e bolletje maar niet het eerste. Aanvulling op het cv is hier zeer gewenst.

Door: Thijssen | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 16:46 uur

Wat moet ik met deze opmerking in het verslag van de examencommissie: 'Als H aan S is blijven staan dan kan bolletje 2 gescoord worden'? Betekent dat dat 4 punten nog te behalen zijn? Ik heb dat niet zo geïnterpreteerd voor mijn leerlingen, omdat er letterlijk gegeven staat: Het zwavelatoom in de restgroep van de cysteïne-eenheid is gebonden aan een ijzeratoom (Fe) in plaats van aan een waterstofatoom. De collega voor wie ik 2e corrector ben geeft in een verder foutloos antwoord wel 4 punten. Heel vervelend dit, en ik snap ook niet waarom dit in het verslag terecht is gekomen. 

Door: Tim Meinds | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 10:15 uur

H aan de S laten staan kan niet 4 punten opleveren. S heeft dan covalentie 3 en zou (als dat uberhaupt kan) een pluslading krijgen. Als een leerling dat heeft kan je 4 punten overwegen maar die ben ik niet tegengekomen. 

Wat hebben jullie gedaan met CH2-SFe~. 3e bol wel of niet?