Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:52 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 11:33 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 11:49)

Erg lief dat je de waterstofbrug als covalente binding mag aangeven door opmerking 2.

Mooie standaard vraag overigens

Dus water tussen origineel maar niet tussen de nieuwe is 2e bolletje wel. 2x Hbrug met water is 0p

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:02 uur

Wat doen jullie met een waterstofbrug waarin een boogje zit, dus eentje die niet in een rechte lijn van een O naar een juiste H gaat?

Ik kan me herinneren dat er daar in het verleden ook een discussie over was, maar kan die niet terugvinden, want ik heb echt geen idee meer welke vraag en welk niveau dat was...

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 12:39 uur

@ inge, als je zelfs een covalente binding goed mag rekenen zou ik dat zeker ook goed rekenen, verder is het natuurlijk ook geen streepje in het echt dus snap ik eigenlijk niet waar die discussie over boogjes met kortste wegen etc vandaan komt, model is moldel tch, dan mag die in mijn ogen ook in boogvorm zijn. 

Door: Reinier Maasman | Datum: Zondag 14 mei 2023, 13:28 uur

Wat te doen wanneer er meer dan 2 juiste H-bruggen zijn getekend? Het CV geeft daar geen uitsluitsel over. Ik heb het nu gewoon goed gerekend.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 13:35 uur

Uit eerdere examens halen we dat boogjes, kruisingen en grote afstanden allemaal mag bij waterstofbruggen.

Alles wat klopt is goed, pas wanneer er een foutje bij staat kost dit punten.

Door: Niels Hopman | Datum: Zondag 14 mei 2023, 16:15 uur

En wat te doen met een leerling (ik heb er 2!) die een watermolecuul centraal tekent en vervolgens drie juiste waterstofbruggen van water naar drie verschillende IPA-moleculen.

Allemaal goede bruggen. Volgens CV 0 punten. Best zuur. Wat doen jullie?

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 14 mei 2023, 20:27 uur

Cv zegt duidelijk, en vraag ook overigens, dat het echt met de moleculen moet en niet water

 

Door: Mieke | Datum: Zondag 14 mei 2023, 22:38 uur

Heb ik ook Niels, meerdere leerlingen, allemaal kloppende waterstofbruggen... met water. Heeeel erg jammer. 

Goed lezen is een kunst.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 10:57 uur

Wat te doen met een Smurf dat getekend is op de plaats van de verwachte stippellijn. Ik zou het goed rekenen, gezien de bolletjes. 

Door: de Goede-Aarts | Datum: Maandag 15 mei 2023, 14:20 uur

Wat wordt bedoeld met opmerking 3? Gezien de antwoorden hierboven geven de meeste collega's 0 punten, als er uitsluitend waterstofbruggen van IPA naar watermoleculen gaan. Dus opmerking 3 geldt dan alleen voor EXTRA waterstofbruggen met watermoleculen?

Overigens is dat "water erbij verzinnen" voor veel leerlingen niet een kwestie van niet goed lezen, maar van niet begrijpen (althans bij mijn leerlingen).