Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van Buuren | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 18:59 uur

Leerling zegt: Ni en Zn zijn voor de pijl ongeladen en na de pijl positief. Ook ontstaat er een element H2, dus is het een redox.

Hij vermeld dus niet expliciet dat er elektronen worden overgedragen, maar geeft wel 2 argumenten voor een Redox. Ik heb vooralsnog 2 punten gegeven.

Wat vinden jullie?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 19:16 uur

Ben het met je eens, maar vooral door het tweede argument (dat een herhaling is van de eerste twee, zonder dat de leerling het doorheeft). 

 

Want wanneer er een elementaire vorm van een stof verschijnt of verdwijnt, dan is het RedOx. 

Wouter

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 14 mei 2023, 14:25 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 14:42)

Ik heb een vrij groot aantal leerlingen die heel goed doorhebben dat er elektronen worden overgedragen, alleen beschrijven ze dat op de verkeerde manier (van H+ naar Ni, of van Ni naar Ni2+). Volgens mij kan ik dan het eerste bolletje niet geven, maar het tweede bolletje toch wel?

Door: Myrthe Doeve | Datum: Zondag 14 mei 2023, 15:31 uur

Zo heb ik het wel gedaan inderdaad. 

Door: Beens | Datum: Zondag 14 mei 2023, 17:54 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 17:54)

Ik heb een aantal leerlingen die niet inzien dat er lading veranderd en geven dan als volgt een (fout) antwoord. "Nee, want er wordt geen nieuwe stof gevomdt en er vind ook geen ladingverandering plaats. Elementvorming en/of ladingverandering zijn kenmerken van redoxreactie's". 

Ik ben enigszins geneigd het 2e bolletje toe te kennen want het betreft hier een consequentiefout in mijn ogen. Ben benieuwd naar jullie reactie(s)

 

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zondag 14 mei 2023, 18:43 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 18:49)

Ik snap niet waarom dit antwoord er niet tussen staat: Ni draagt 2 elektronen over aan 2 H+ dus het is een redoxreactie. Lijkt mij een perfect antwoord. Of is dat een andere variant van het antwoord in de opmerking? Of zie ik iets over het hoofd?

Nog een leuke: Nikkel en zink zijn beide metalen, H+ is een niet metaal. Reacties tussen metalen en niet metalen zijn redoxreacties. 0pt, 1 pt?

Door: Saskia de Mik | Datum: Zondag 14 mei 2023, 19:34 uur

"Ik heb een aantal leerlingen die niet inzien dat er lading veranderd en geven dan als volgt een (fout) antwoord. "Nee, want er wordt geen nieuwe stof gevomdt en er vind ook geen ladingverandering plaats. Elementvorming en/of ladingverandering zijn kenmerken van redoxreactie's". 

Ik ben enigszins geneigd het 2e bolletje toe te kennen want het betreft hier een consequentiefout in mijn ogen. Ben benieuwd naar jullie reactie(s)"

Ik zou hier geen punten voor geven. Ook de laatste zin is incorrect: Ook elementvorming is te zien in beide reacties.

Door: Saskia de Mik | Datum: Zondag 14 mei 2023, 19:40 uur

Het antwoord: De lading veranderd (met de juiste beschrijving van Ni en H+) , dus is het een redoxreactie. 

1 of 2 punten?

Door: Belgraver | Datum: Zondag 14 mei 2023, 21:04 uur

Volgens mij stuurt het cv aan op de tem "elektronenoverdracht" en is ladingoverdracht zonder verwijzig naar elektronen niet voldoende. Ik heb leerlingen de het over de overdracht van + lading hebben. Het zal wel aan de docent liggen....

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 12:20 uur

Waar ik een beetje tegenaan loop is dat de vraag is "of de reactie een RedOx-reactie is" maar dat in het correctiemodel door de vele items in bolletje 2 er nooit een punt gehaald kan worden voor als de leerling zegt dat het geen RedOx is. Ik vind dat raar en ongewenst.