Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jarno Timmermans | Datum: Zondag 14 mei 2023, 13:03 uur

Ik heb veel leerlingen die zeggen dat bij een hogere pH de hoeveelheid waterstofionen minder is. Het lijkt me dat dit niet genoeg is voor het 1e bolletje, aangezien hoeveelheid en concentratie niet hetzelfde zijn. Als ze vervolgens zeggen dat er bij een lagere hoeveelheid waterstofionen minder botsingen zijn, ben ik geneigd het 2e bolletje wel te geven. Is dat een juiste aanname van me?

Door: Inge Roos | Datum: Zondag 14 mei 2023, 15:12 uur

Ik denk dat dat onder het indien antwoord valt

Door: Judkins | Datum: Zondag 14 mei 2023, 15:21 uur

Als je geen concentratie H+ ionen hebt is het eigenlijk niet mogelijk om punten te scoren bij deze opgave? 
Of begrijp ik de indien nog niet volledig? 

Als leerlingen dus lukraak zeggen:

De pH is hoger, foutieve redenatie, dus er zijn meer effectieve botsingen dus reactiesnelheid is hoger / er zijn minder effectieve botsingen dus reactiesnelheid is lager.

Dan is dit toch steeds gewoon 0 pt lijkt me? 

Door: Myrthe Doeve | Datum: Zondag 14 mei 2023, 15:45 uur

Dat zou ik ook doen. 

Ik heb veel leerlingen die zeggen:

'Een hogere pH betekent minder H+ ionen en dus zijn er minder effectieve botsingen.'

Dit heb ik dan maar onder het indien-antwoord gerekend. 

 

Door: de Witt | Datum: Zondag 14 mei 2023, 16:18 uur

Ik zou dit 2 pt geven. Het zijn twee juiste verbanden.

Wanneer er staat "de pH is hoger dus er zijn minder botsingen" of de "er zijn minder botsingen dus de reactiesnelheid is lager" pas het indien antwoord.

Door: Luc Bonten | Datum: Zondag 14 mei 2023, 16:37 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 16:38)

2 punten lijkt me niet te kloppen. Reactiesnelheden zijn in mol per L. Dus moet je lagere concentratie noemen en niet minder H+. Anders zou de reactiesnelheid ook moeten afnemen als je helft van het zoutzuur weggiet.

Door: de Witt | Datum: Zondag 14 mei 2023, 16:47 uur

Je hebt gelijk.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 12:39 uur

@Luc Reactiesnelheid is toch niet in mol/L?

Andere opmerking: Ik heb een leerling die de correcte aanname doet dat het exotherm is, en dus daarna de redenatie aangaat dat bij hogere pH de reactiesnelheid afneemt doordat er minder warmte vrij komt en er dus minder snel bewegende deeltjes en dus minder botsingen per seconde zijn.....

Ergens vind ik dat dit een punt verdient, zelfs als de leerling het vanuit endotherm (maar overig correct) had gedaan...

Wat denken jullie?

Door: Luc Bonten | Datum: Maandag 15 mei 2023, 18:10 uur

@ Wouter: moet inderdaad mol/L/s zijn.

Door: Klaassen | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 08:58 uur (Bewerkt op: 16-05-2023 10:06)

@judkins: Volgens mij geeft de indien opmerking hier heel veel ruimte. Wel vreemd, de bullets zijn heel strikt maar de indien zet de deur wagenwijd open om heel snel 1 pt te geven. Alleen al het verband tussen het aantal botsinen en de reactiesnelheid mag je een punt geven en dat hebben veel leerlingen al heel snel. Ik heb dus veel leerlingen die een punt pakken op het laatste deel van het indien antwoord. Ik dacht eerst dat er "en" stond in plaats van "of" in de indien maar die "of" maakt volgens mij dat je al heel snel 1 pt kunt geven.