Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 12 mei 2023, 11:24 uur

Op micronievau, voor twee punten? Kan. Ben benieuwd. Zonder in herhaling te vallen dat wederom de crosslink wordt benoemd, kom ik op microniveau enkel om beweeglijkheid van de moleculen ten opzichte van elkaar. Iedere verwijzing verder naar vervormbaarheid is weer macro...Maar, ook hier: ik ben benieuwd naar het CV. 

Door: van Buuren | Datum: Zaterdag 13 mei 2023, 20:41 uur (Bewerkt op: 13-05-2023 20:41)

Veel van mijn leerlingen hebben het hier steevast over dat de ketens aan elkaar gaan zitten door cross-links. Dit klopt, dat zijn de vetzuurketens, waardoor de moleculen aan elkaar gaan zitten. Zij denken hier te maken te hebben met een soort van polymeerchemie. Het eerste bolletje heb ik in ieder geval toegekend, maar vervolgens zeggen ze dat de ketens (i.p.v. moleculen) dan langs elkaar kunnen bewegen. Kan ik het tweede bolletje ook toekennen? Vooralsnog heb ik het goed gerekend, maar ik twijfel.

Door: Myrthe Doeve | Datum: Zondag 14 mei 2023, 16:26 uur

Het gaat er in deze vraag toch juist om dat de moleculen minder kunnen bewegen? Dan scoor je het 2e bolletje niet als een leerling zegt dat de ketens/moleculen meer gaan bewegen?

Door: Saskia de Mik | Datum: Zondag 14 mei 2023, 20:24 uur

Veel leerlingen leggen het verband met een thermoharder, en dat daarom crosslinks de elasticiteit doen afnemen. 

Geen punten, denk ik?

Door: Erik Graafmans | Datum: Zondag 14 mei 2023, 21:54 uur (Bewerkt op: 14-05-2023 22:40)

Bij goede uitleg over crosslinks heb ik punten toegekend als ze het thermoharder noemen en daardoor minder vervormbaar.

Dit is in de polymeerchemie ook wat precies gebeurd bij Alkyd polymerisaties, reageren van de dubbele banden van triglyceriden met elkaar tot een netwerk.. Dus in mijn ogen maken ze de link dan ok.

Wat vinden anderen?

Door: Gorgias Meijers | Datum: Zondag 14 mei 2023, 22:00 uur

Ik ben het volledig met Erik eens.

Door: Saskia de Mik | Datum: Zondag 14 mei 2023, 22:19 uur

Top. dank jullie. Dan ga ik dit ook zo beoordelen.

Door: Mieke | Datum: Zondag 14 mei 2023, 22:31 uur

Ik heb het wel zo beoordeeld dat ze voor het 2e bolletje moeten uitleggen op microniveau wat het gevolg is van de crosslinks / het verbonden zijn van de moleculen. Namelijk dat ze niet langs elkaar heen kunnen bewegen. 

Als je alleen zegt crosslinks zorgt voor verbindingen tussen de moleculen 1p Vervolgens het feit dat het dus een thermoharder is en dus niet vervormbaar, lijkt mij een uitleg op macroniveau en niet op microniveau. 

Of begrijp ik jullie niet goed?

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Maandag 15 mei 2023, 10:44 uur

Mag het ontstaan bindingen tussen de triglyceridemoleculen door middel van crosslinks impliciet gebeuren? Veel van mijn leerlingen gaan er impliciet van uit dat crosslinks betekent dat moleculen aan elkaar verbonden zijn, en noemen dat dus niet expliciet. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 15 mei 2023, 14:09 uur

@Ballegoij...dat illustreert perfect waarom de twee punten zo raar zijn voor deze vraag. De tekening van en de betekenis van crosslinks is al dat het aan elkaar zit. Bolletje 1 is dus enkel herhalen van de vraag. Ik zie niet in waarom die punten verdient.