Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 16:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Hermans | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 14:06 uur (Bewerkt op: 16-05-2023 14:07)

Een leerling gebruikt dichtheid i.p.v. soortelijke weerstand en komt zo uit op een dikte van 10 m.

Kan hieruit nog een consequente conclusie getrokken worden?

buis van 10m dik?

maximaal 2 of 3 punten?

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 14:34 uur

@hermans

Deze leerling verliest door die fout al bolletje 1.

Dan lijkt een ander bolletje afpakken op dubbel straffen.

De conclusie zal wel consequent moeten zijn

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 14:34 uur

@hermans

Deze leerling verliest door die fout al bolletje 1.

Dan lijkt een ander bolletje afpakken op dubbel straffen.

De conclusie zal wel consequent moeten zijn

Door: Erik van Beek | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 20:39 uur

De vraag is Geef aan wie er gelijk heeft. Licht dit toe met een berekening. 

Geef aan vereist normaal geen toelichting. Nu is de vereiste toelichting echter een berekening. 

Dus een goede berekenign en een keuze voldoen, ook als deze keuze niet daadwerkelijk geconcludeerd wordt? 

Door: Marjan den Boer | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 21:49 uur

Leerling gebruikt keurig de formule voor de soortelijke weerstand en zoekt de juiste waarde voor nichroom op. Dan berekent hij de oppervlakte van de doorsnede (zonder fouten) en concludeert dan al: "Met dit oppervlak kan de staaf niet massief zijn, dus Mara heeft gelijk." Pijnlijk dat dit volgens het antwoordmodel maar 2 punten waard is, omdat er naar de diameter gevraagd is. Alleen het eerste en het laatste punt. De leerling laat inzicht zien in een natuurkundige situatie. Heeft iemand sugesties?

Door: Ruben Koster | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 21:54 uur

Als het oppervlak goed uitgerekend is, is daarmee de berekening van de leerling goed gecompleteerd, dus ik zou hier het 3e bolletje ook geven. Anders reken je tweemaal hetzelfde aan (namelijk niet de diameter uitrekenen). Maar een verduidelijking zou fijn zijn in het CV.

Door: Marjan den Boer | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 07:10 uur

Dank je Ruben, ik neem je suggestie over.

Door: van der Veeken | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 09:27 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 09:31)

volgens mij staat er gewoon in het cv dat je een conclusie op basis van A goed mag rekenen (de laatste bol dus)? (zie opmerkingen)

de leerling mist dan alleen de 2e bol en het wordt niet dubbel aangerekend. Prima aangegeven in het cv dan toch? of mis ik iets?

edit: ik zie nu dat de twijfel bestond over bol 3, begrijpelijk gezien de vraag. Maar ik kom op dezelfde conclusie als Ruben, wat dat betreft.

Door: Martijn Stobbelaar | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 12:04 uur

@Saarloos Hoe kan de conclusie consequent zijn als uit de berekening komt dat de dikte van de draad 10 m is. Uit de foto blijkt heel duidelijk dat dat nooit het geval kan zijn. Er kan dan alleen voor Sylvia worden gekozen, maar eigenlijk ook dat niet. Zonder opmerking dat 10 m echt te dik is vind ik persoonlijk geen punt voor bolletje 4.

Door: Robert Bosma | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 13:21 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 13:24)

reactie verwijderd...