Vraag 14

Antwoord:

Door: Hans Kramer | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 13:35 uur (Bewerkt op: 18-05-2023 13:43)

@Jan Mulder: Foutief afronden (en het maken van rekenfouten) valt volgens mij nog steeds onder het kopje "completeren' en moet dus aangerekend worden.

Zie: https://www.examenblad.nl/document/significantie-in-de-centrale/2023/vwo/f=/significantie_in_de_centrale_examens_natuurkunde_def.pdf

Hier staat (helemaal onderaan):

Wanneer een gegeven, tussenantwoord of constante tussentijds onacceptabel is afgerond en daardoor een afwijking in de uitkomst is ontstaan, verliest de leerling het completeerpunt.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 15:21 uur

@Toussaint 7:46

Vergelijk de significantie hier met het opzoeken van G, M en R bij vraag 9.

Uit de syllabus:

"Constanten moeten opgezocht worden met aantal significante cijfers minimaal gelijk aan de significantie van het door de kandidaat gegeven antwoord. Een eventuele fout in de significantie van de opgezochte waarde wordt aangerekend als significantiefout."

Bij vraag 9 is significantie van belang en moeten G, M en R dus met voldoende significantie worden opgezocht. Bij vraag 14 is dat anders. Opzoeken c = 3·108 m/s of q = 1,6·10–19 C is dus niet fout, want bij deze vraag wordt significantie niet aangerekend. Pas als bij te grof afronden het antwoord afwijkt, kom je in de problemen.

Door: Russeler | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 11:32 uur

is c= 2,997x 10te grof afgerond dan?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 17:30 uur

Hier niet, want je energie heb je maar in drie s.c.

Wel verkeerd afgerond, maar dat is wat anders :)

Door: Russeler | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 17:41 uur

En dus een punt kwijt, met pijn in mijn hart.  En meerdere van mijn leelringen hebben dat gedaan.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 20:08 uur

Als alle gegevens in 3 cijfers ingevuld worden, komt er trouwens 560 nm uit, dus ook dat kan een goede waarde zijn. 

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 01:25 uur

@Russeler en @Garmt
in examenblad-pdf over significantie, bovenaan blz 3 (en iirc aan het begin van de presentatie van Bart op de kringbespreking):

"In het CV zal het antwoord op deze vragen wel staan in het juiste aantal s.c.. Eventuele extra s.c. die door de leerling genoteerd worden, hoeven niet gecontroleerd te worden op reken- of afrondfouten."

Daarom heb ik bij een leerling 2.997E8 niet fout gerekend. het betreft het 4e significante cijfer, terwijl het model er 3 vraagt. Ik kan zonder zelf te rekenen niet zien of de leerling het hele getal heeft ingetikt in de rekenmachine of niet (Er stonden geen puntjes achter.....)

Maar deze zit wel op de grens :)

 

Door: Marco van Overveld | Datum: Maandag 22 mei 2023, 16:52 uur

Ik heb meerdere leerlingen die de lichtsnelheid verkeerd afronden op 2,997.10^8. Moet ik dit fout rekenen omdat de contante c niet goed is opgezocht? Of maakt het niet uit omdat het voor het eindantwoord ook niet uitmaakt?

Door: Christiaan Vriend | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 23:58 uur

@Marco, zie mijn antwoord erboven, maar het zit op de grens :)

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Maandag 29 mei 2023, 01:51 uur

Leerling rondt Ef af op 3,56*10^-19 dat kan eventueel 

schrijft h en c op Met 4 s c, en heeft vervolgens labda=556 nm.

ik heb het nagerekend, en dat komt bijvoorbeeld door voor h 6,6 in te vullen en voor c 3 in de rekenmachine...

Het antwoordt klopt dus NIET met de eigen opgeschreven waarden.

wel of geen punt, bol 3?