Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:00 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ruben Koster | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 15:56 uur

Veel leerlingen noemen hier niet het grote verschil in deeltjesdichtheid. Begrijpelijk, ik had 'm zelf ook niet genoemd. Volgens mij zit er best wel wat overlap tussen het eerste en tweede bolletje. Wordt dit herkend?

Door: Bart van de Laar | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 16:24 uur (Bewerkt op: 16-05-2023 16:26)

Ik zou ook denken dat het eerste bolletje niet nodig is. Veel leerlingen zeggen dat de deeltjesdichtheid heel klein is op grote hoogte, waardoor er weinig botsingen plaats vinden. Dat heb ik goed gerekend. Overigens reken ik het wel fout als leerlingen zeggen dat er een dichtheidsverschil is zonder te noemen welk soort moleculen in de meerderheid is. Als er veel meer N2 dan O is, zal de dominante kleur wel veel voorkomen. 

Door: Maaike van Egmond | Datum: Dinsdag 16 mei 2023, 17:29 uur (Bewerkt op: 16-05-2023 17:30)

Maakt niet uit of de deeltjesdichtheid van N2 of O laag is voor de dominante kleur, zolang maar één laag is: 

Lage N2-dichtheid, dan zullen weinig N2 aangeslagen kunnen worden, omdat er  minder N2 zijn om tegen aan te botsen.
Bij lage O dichtheid, zijn er minder aangeslagen O atomen die tegen de N2 kunnen botsen, dus worden er ook minder N2 aangeslagen.

Of zie ik het verkeerd...

Door: Lodewijk Koopman | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 09:55 uur

@Maaike: Ik zou ook denken dat het voldoende is om te zeggen dat er veel minder O en N_2 is op hoogtes boven de 300 km. Ik zou dat dus goed rekenen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 12:46 uur

Hier komt een aanvulling op het cv. Wat in het cv beschreven wordt, is geen passend antwoord bij de vraag zoals hij gesteld is.

Door: Lodewijk Koopman | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 17:39 uur (Bewerkt op: 17-05-2023 17:39)

Erratum is alleen maar verwarrend. Eerste punt voor noemen dat dichtheid N_2 zeer klein is. Maar in de toelichting wordt gesteld: Een antwoord dat in het algemeen beschrijft dat er op grote hoogte weinig deeltjes zijn en er dus weinig licht ontstaat is daarom niet voldoende.

Als een leerling zegt dat beide dichtheden laag zijn, dan impliceert dit toch dat de concentratie N_2 ook laag is en is aan het eerste punt voldaan? Bovendien waarom zou de kans op botsen niet nog lager worden als ook de dichtheid van O laag is?

Door: Vorselman | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 18:12 uur

Volgens mij gaat dat laatste over het woord dominant. Dus als de leerling zegt dat er te weinig deeltjes zijn om überhaubt licht te krijgen is dat niet genoeg. Ik zou ook bij de redenering dat de deeltjesdichtheid te klein is en er daardoor geen botsingen kunnen zijn alle punten geven. Lage concentratie betekent m.i. automatisch dat er ook weinig N2 moleculen zijn.

 

Door: Erik van Beek | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 19:55 uur

Ik moet bekennen dat ik nou ook niet echt snap wat er nou precies anders is aan de aanvulling tav het origineel. Ik heb het nou al meerdere keren doorgelezen, maar in mijn ogen is het toch redelijk hetzelfde. Kan iemand mij helder uitleggen wat nou precies het grote verschil is tussen aanvulling vs origineel.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 22:36 uur

Die aanvulling is nogal een tegenvaller, ja. Er zit nog steeds dezelfde fout in: ze willen het ontstaan van twee kleuren met elkaar vergelijken op grote hoogte. Maar dat was de vraag helemaal niet: die ging erover waarom er op grote hoogte nauwelijks groen ontstaat. En als je dat dan uitlegt, is het volgens het cv niet goed genoeg.

Klacht ingediend bij examenloket.

Door: Toussaint | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 10:52 uur

Ik loop tegen dezelfde bezwaren aan. Als een leerling het grote verschil in deeltjesdichtheid gebruikt om het uitleggen is het m.i. ook goed. Veel meer O betekent veel meer rood licht, dus relatief gezien ontstaat er nauwelijks groen licht.