Vraag 15

Antwoord:

Door: Jan Mulder | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 11:32 uur

Bij tweede streepje wordt alleen naar de juiste kleur gevraagd.
In correctiemodel wordt echter ook naar uitleg gevraagd ('inzicht').
Dan had in de vraag 'Leg uit' moeten staan i.p.v. 'Geef aan'.
Alleen de juiste kleur noemen is wat mij betreft dus goed.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 18 mei 2023, 11:47 uur

@Jan Mulder: zeker, zie ook notulen.

Door: Harry van Loon | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 12:29 uur (Bewerkt op: 19-05-2023 16:34)

Ik heb nogal moeite met de figuur aflezen.

In mijn optiek horen de assen verwisseld te worden: de dichtheden kunnen aflezen afhankelijk van de hoogte.

Op de x-as hoort de variant en op de y-as de bijbehorende waarde. En niet andersom.

Door: Hans Kramer | Datum: Vrijdag 19 mei 2023, 17:22 uur

@Harry van Loon: Volgens mij is dit typisch geofysisch om de hoogte naar boven uit te zetten. Heel verwarrend af en toe. De grafiek van "O" kan volgens mij zelfs niet kloppen. Het lijkt mij dat bij een bepaalde hoogte maar 1 dichtheid kan horen maar bij een hoogte van 80 km horen heel veel dichtheden van "O". De grafiek loopt zelfs een beetje omhoog in het midden bij 10^6 cm^-3 hoort een hoogte van bijjna 90 km, links en rechts ervan kun je dus bij 80 km hoogte verschillende dichtheden aflezen. 

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 01:34 uur

@Garmt en @Toussaint,

Ik lees het nieuwe CV iets vrijer, wellicht te vrij, maar goed:
> Als een leerling claimt dat er (veel) minder deeltjes zijn op boven 300km, dan omvat dat bolletje 1
> Als een leerling daarop zegt dat er daardoor veel minder botsingen zijn, dan omvat dat bolletje 2
Ik eis dus wel de botsingen, want het gaat over die dominante kleur licht die uit botsingen ontstaat, maar aangezien de dichtheid van O ook afneemt en dat ook relevant is, maakt het niet noemen van specifiek N2 mij niet uit.

Ik lees jullie reactie, als die komt, met interesse :)
 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 08:52 uur

Zo doe ik het ook. Algemene regel 3.3 toch?

Zolang ze niet beginnen over "op grote hoogte zijn de deeltjes nog te ver bij elkaar vandaan"... (en nee, dat is niet vanwege te kleine dichtheid, maar omdat de leerling de grafieken als een soort afgelegde baan van één N2 en één O ziet!)

Door: Christiaan Vriend | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 00:00 uur

Ik vraag mij ook af wat de gemiddeld deeltjessnelheid/temperatuur doet als functie van de hoogte: op groote hoogte neemt de temperatuur weer flink toe. En meer snelheid geeft meer botsingen. Niet dat leerlingen bij mij daarover beginnen....