Vraag 23 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Vrijdag
14
april
2023,
17:02 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ebbing
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2023,
15:49 uur
Wat als een leerling niet de formule p=wortel(2mE) afleidt, maar onthouden heeft? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2023,
22:40 uur
Dan is dat gewoon goed. Net als de formule voor de ontsnappingssnelheid, of hc = 1240 eVnm. |
||
Door: Marc Prickaerts
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2023,
14:52 uur
Ik heb leerlingen die voor p = m*c gebruiken, ik vaak gecombineerd met lambda = h/p of meteen lambda = h/m*c. Hoeveel punten vinden jullie dit waard? Ik zelf neig naar 1 punt (kortom alleen de snelheid fout, al ontbreekt het inzicht dan meteen ook dat een elektron niet de lichtsnelheid kan hebben). Voor het completeren is het dan een te grove versimpeling? Zodoende zit bol 2 en 3 strak aan elkaar gekoppeld wel. Groet en dank. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2023,
16:48 uur
Ja, ik vind dat te veel versimpeld. Eén formuletje invullen of van alles substitueren en worteltrekken en zo. |
||
Door: Ebbing
|
Datum:
Zondag
21
mei
2023,
08:30 uur
Ik lees in het verslag dat 1,0 nm toch fout gerekend moet worden. Als een leerling 1 nm opschrijft mag dit echter goed gerekend worden. Ik vind dit een beetje bureaucratisch, terwijl deze fout eigenlijk te wijten valt aan de gebrekkige TI-rekenmachine. |
||
Door: Velthuizen
|
Datum:
Zondag
21
mei
2023,
18:18 uur
(Bewerkt op: 21-05-2023 18:19)
Mee eens. Kan iemand uitleggen hoe dat zit? Er zijn vragen waar opgegeven is om op significantie te letten. Dat is deze vraag niet....toch? |
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Zondag
21
mei
2023,
20:29 uur
In de notulen staat: h*c/labda kost bol 2 en 'waarschijnlijk ook bol 3' hoe zit dat? Er is wel het e.e.a. gerekend en bijv eV naar J omgerekend. Wel een completeerpunt of niet? Leerling heeft bol 1 (ook) niet. Dus geen begrip van deze situatie.
|
||
Door: Jarno Timmermans
|
Datum:
Maandag
22
mei
2023,
10:51 uur
@Ebbing, hier ben ik het ontzettend mee eens! Ik heb leerlingen die alles keurig netjes uitrekenen, de juiste getallen invullen en als antwoord op 1,0 x 10^-9 m uitkomen. Narekenen in hun eigen rekenmachine levert telkens hetzelfde (foute) antwoord op en ik kan niet achterhalen waarom. Is dat eigenlijk een bekend fenomeen overigens? |
||
Door: Vorselman
|
Datum:
Maandag
22
mei
2023,
11:25 uur
Ja, dit is een bekend fenomeen waar ik mijn leerlingen tot in den treure voor waarschuw. Als de rekenmachine niet op de wetenschappelijke notatie staat geeft hij bij deze vraag 0,000000001 aan. Dat schrijft de leerlingen dan als 1,0*10^-9 |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Maandag
22
mei
2023,
16:54 uur
Maar verzint die leerling dan zelf de ,0 erachter? Of doet de rekenmachine dat voor je als je de display verandert naar wetenschappelijke notatie? Ik ken dit type niet. |