Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 14 april 2023, 17:02 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ebbing | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 15:49 uur

Wat als een leerling niet de formule 

p=wortel(2mE) afleidt, maar onthouden heeft?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2023, 22:40 uur

Dan is dat gewoon goed.

Net als de formule voor de ontsnappingssnelheid, of hc = 1240 eVnm.

Door: Marc Prickaerts | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 14:52 uur

Ik heb leerlingen die voor p = m*c gebruiken, ik vaak gecombineerd met lambda = h/p of meteen lambda = h/m*c. 

Hoeveel punten vinden jullie dit waard? Ik zelf neig naar 1 punt (kortom alleen de snelheid fout, al ontbreekt het inzicht dan meteen ook dat een elektron niet de lichtsnelheid kan hebben). Voor het completeren is het dan een te grove versimpeling? Zodoende zit bol 2 en 3 strak aan elkaar gekoppeld wel.

Groet en dank.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 20 mei 2023, 16:48 uur

Ja, ik vind dat te veel versimpeld. Eén formuletje invullen of van alles substitueren en worteltrekken en zo.

Door: Ebbing | Datum: Zondag 21 mei 2023, 08:30 uur

Ik lees in het verslag dat 1,0 nm toch fout gerekend moet worden. Als een leerling 1 nm opschrijft mag dit echter goed gerekend worden. Ik vind dit een beetje bureaucratisch, terwijl deze fout eigenlijk te wijten valt aan de gebrekkige TI-rekenmachine.

Door: Velthuizen | Datum: Zondag 21 mei 2023, 18:18 uur (Bewerkt op: 21-05-2023 18:19)

Mee eens.

Kan iemand uitleggen hoe dat zit? Er zijn vragen waar opgegeven is om op significantie te letten. Dat is deze vraag niet....toch?
Ik zou graag 1,o nm alle punten willen geven.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Zondag 21 mei 2023, 20:29 uur

In de notulen staat: h*c/labda kost bol 2 en 'waarschijnlijk ook bol 3'

hoe zit dat? Er is wel het e.e.a. gerekend en bijv eV naar J omgerekend. Wel een completeerpunt of niet? Leerling heeft bol 1 (ook) niet. Dus geen begrip van deze situatie.

 

Door: Jarno Timmermans | Datum: Maandag 22 mei 2023, 10:51 uur

@Ebbing, hier ben ik het ontzettend mee eens! Ik heb leerlingen die alles keurig netjes uitrekenen, de juiste getallen invullen en als antwoord op 1,0 x 10^-9 m uitkomen. Narekenen in hun eigen rekenmachine levert telkens hetzelfde (foute) antwoord op en ik kan niet achterhalen waarom. Is dat eigenlijk een bekend fenomeen overigens?

Door: Vorselman | Datum: Maandag 22 mei 2023, 11:25 uur

Ja, dit is een bekend fenomeen waar ik mijn leerlingen tot in den treure voor waarschuw. Als de rekenmachine niet op de wetenschappelijke notatie staat geeft hij bij deze vraag 0,000000001 aan. Dat schrijft de leerlingen dan als 1,0*10^-9

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 22 mei 2023, 16:54 uur

Maar verzint die leerling dan zelf de ,0 erachter? Of doet de rekenmachine dat voor je als je de display verandert naar wetenschappelijke notatie? Ik ken dit type niet.