Vraag 16

Antwoord:

Door: de Witt | Datum: Maandag 22 mei 2017, 13:59 uur

Ik reken een foute structuurformule van CO2 niet fout als deze 1 C en 2 O bevat, aangezien in de 1e opmerking staat dat een molecuulformule niet fout gerekend hoeft te antwoorden. Dit lijkt me in lijn met het antwoordmodel.

Door: Habets | Datum: Maandag 22 mei 2017, 14:38 uur (Bewerkt op: 22-05-2017 18:09)

Daar ben ik het niet mee eens. Het 3e bolletje zegt: "na de pijl de structuurformules van CO2 en van methylpropeen."

Een foute structuurformule kost je dit bolletje. Wat er in de opmerking staat, is een uitzondering op dit bolletje en betekent niet dat we alles maar moeten accepteren zolang het de formule CO2 heeft. Alléén als een leerling CO2 noteert, mag dit bolletje alsnog gegeven worden als methylpropeen wel goed is. Een foute structuurformule voor CO2 is gewoon fout.

EDIT: kleine nuancering; zoals in een eerdere post aangegeven zou ik een foute ruimtelijke structuur (CO2 niet lineair getekend) niet al te streng beoordelen en juist rekenen. Voor gevallen waarin een enkele binding o.i.d. voorkomt (kwam ik zelf tegen) of een andersoortige echte fout in de structuurformule is m.i. -1 zoals hierboven aangegeven.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 22:45 uur (Bewerkt op: 23-05-2017 22:48)

-