Vraag 03

Vraag 03

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:41 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Pier Siersma | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 21:56 uur

HIer ook het 1e bolletje gegeven als de lln: E = W = P*t en W=F*s hebben gebruikt met de tijd en afstand van vraag 1.

Door: Ruben Koster | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 21:58 uur

Idem. Als je dan de onafgeronde snelheid neemt, kom je op 8,51 N uit in plaats van op 8,52 N.

Door: Vorselman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 09:44 uur

Ja, dat heb ik ook gezien. Wat ik dan wel vreemd vindt, en dat sluit aan op de discussie bij vraag 1, is dat ik op deze manier op 8,51 N uit kom en bij een andere leerling die verkeerd afrondt het fout zou moeten rekenen. 700/82,2 is niet 8,51 N en dat antwoord is verkeerd afgerond. Niet tussentijds afgerond. Voorlopig reken ik dat dus fout. Of ben ik dan te streng?

 

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 13:26 uur

Als een leerling de methode volgt volgens het cv, dan is 8,51 N inderdaad een reken/afrondfout en dus vervalt het completeerpunt.

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:48 uur

en wat voor de leerling die afrond tot 8,5 N? Omdat significantie niet gevraagd wordt is dit m.i. juist.

Door: Saarloos | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:55 uur

dat is inderdaad juist, geen significantie nodig

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:14 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 15:48)

@ Vorselman, dat is niet te streng, maar volkomen terecht. Met de gekozen methode is 8,51 N gewoonweg niet juist, want onjuist afgerond.

Als een andere, natuurkundig correcte, methode wel op 8,51 N uitkomt, is het in dat geval wél juist. 

Leren wij onze leerlingen een goed antwoord geven of een natuurkundig juiste oplossing? In mijn opinie het laatste. Mijn devies in de les is ook altijd: "het antwoord interesseert met niet. Hoe je er aan komt, vind ik belangrijk. Dan kom je normaalgesproken automatisch op het goede antwoord uit.

 

@ Pier Siersma en Ruben Koster, hoe komen jullie op 8,51 N? Als ik het uitrekenen met de gegevens van vraag 1, kom ik op 8,515... N uit en dat is volgens mij gewoon 8,52 N@ afgerond.

Zowel via E = Pt etc., als via P = Fv met snelheid onafgerond. Ben dan wel benieuwd welke getallen jullie gebruiken om op 8,51 N uit te komen.

Door: de Vries | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 17:15 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 17:16)

@Reeuwerd Straatman

Als je via eenhedentabel 5 met de mijl (land) omrekent naar meters, kom je op 8,51 N uit.

 

Door: Rick Vooys | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 20:47 uur

Ik mis in de bolletjes iets als "inzicht dat Fw = Fspier" ofzo, of valt dat onder bol 2? Dus zegt kandidaat er niet over dan max 1pt?

 

 

 

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 20:56 uur

Let op: Als een leerling het doet via E=Pt en W=Fs icm met een afstand van 1 mijl =1,609344 x 10³ m (binas tabel 5) komt deze uit op 8,513...s = 8,51s. Dat is natuurlijk gewoon goed!